mgr Bożena Charycka
 
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 45 w Gdyni
 
Program autorski:
"Bliżej wsi - wybrane zagadnienia z edukacji środowiskowej w nauczaniu wczesnoszkolnym (klasa II i pierwsze półrocze klasy III) w oparciu o cykl wycieczek do gospodarstwa rolnego "
 
1. Idea wiodąca programu
"Bliżej wsi - wybrane zagadnienia z edukacji środowiskowej w nauczaniu wczesnoszkolnym (klasa II i pierwsze półrocze klasy III) w oparciu o cykl wycieczek do gospodarstwa rolnego"
Ideą wiodącą programu "Bliżej wsi ..." jest pokazanie dzieciom 8-10 letnim rzeczywistego obrazu wsi polskiej na przykładzie tradycyjnego gospodarstwa rolnego.

Uczniowie młodszych klas dokonują różnych operacji myślowych o wiele łatwiej, jeśli mogą oprzeć je na konkretnych obserwacjach i przeżyciach. Na konieczność dostarczania dzieciom bezpośrednich spostrzeżeń w procesie poznawczym zwraca uwagę wielu pedagogów i psychologów. "Jeśli dziecko jest izolowane od przyrody, jeżeli od pierwszych dni nauki odbiera tylko słowa, komórki mózgowe szybko się męczą i nie mogą sprostać pracy, której wymaga nauczyciel. (...) Dziecko zaczyna się gubić" (W. Suchomliński, 1978, s. 23).

Wycieczki, obserwacje, spotkania z ludźmi, to odejście od czystego werbalizmu i umożliwienie uczniom wykorzystywania wielu zmysłów w procesie uczenia się.

Dzieci wychowywane w blokach mieszkalnych, gdzie ograniczenie przestrzeni wpływa często destrukcyjnie na ich rozwój psychiczny, uwielbiają wyprawy do miejsc, w których chociaż częściowo można odizolować się od codziennego wielkomiejskiego hałasu, gdzie można nacieszyć oko dużymi, wolnymi przestrzeniami i dominacją przyrody. To uspokaja i łagodzi stresy związane z wielogodzinnym pobytem w szkole. Jest odmianą w monotonnej, szkolnej pracy.

Żaden obraz, czy to z książki, czy z telewizji, nie zastąpi kontaktu z żywą przyrodą, zwierzętami, roślinami, pięknem krajobrazu. Dzieci mają zbyt mało okazji do takich kontaktów. Zasmucające jest, że lepiej niekiedy znają małpę lub słonia, które mogą przynajmniej oglądać w ogrodzie zoologicznym, niż owcę lub perliczkę. Mają kłopoty z odróżnieniem gęsi od kaczki, a kurczaki są im, niestety, najbliższe w wersji nieopierzonej, pochodzącej ze sklepu mięsnego.

Widok kwoki wodzącej kurczęta lub cielaczka patrzącego przepięknymi oczami, oczaruje i zachwyci z pewnością każdego malucha. W dobie komputeryzacji oraz przemyślnych, elektronicznych zwierzątek, które można w każdej chwili wyłączyć (co zaprzecza ich prawdziwości), taki bezpośredni kontakt z żywymi zwierzętami to najlepsza metoda rozbudzenia w dzieciach pozytywnych emocji.

Wiedzę botaniczną też lepiej zdobywać w terenie, bo istotny jest nie tylko wygląd rośliny, ale też jej siedlisko. Takie zajęcia, podczas których dzieci same określają nazwy roślin, to doskonały sposób na wyostrzenie ich spostrzegawczości.

O życiu i pracy rolnika dzieci miejskie dowiadują się głównie z książek, telewizji, ewentualnie z opowiadań koleżanek lub kolegów, którzy mają na wsi rodzinę i spędzają tam wakacje. Filmy lub opowieści nigdy nie zrównoważą doznań, jakie będą udziałem dzieci przebywających na terenie autentycznego gospodarstwa. Obserwacja pracy rolnika, przeprowadzanie z nim wywiadów, słuchanie jego opowiadań, to gromadzenie wiadomości o tej grupie społecznej z najbardziej wiarygodnego, bo bezpośredniego źródła.

Niewielu mieszkańców dużych miast zna trud pracy na wsi, bo nie mieli okazji doświadczyć go w swym życiu. Dlatego nie do przyjęcia jest wypowiadana niekiedy przez laików opinia, że "rolnik sieje, a potem spokojnie czeka, żeby zebrać plony".

Realizacja wyżej wymienionego programu ma pokazać dzieciom codzienność życia na wsi, nauczyć je szacunku należnego ludziom pracującym na roli, zburzyć bariery psychiczne, które istnieją między mieszkańcami miast i wsi.

Zajęcia w formie wycieczek powinny ułatwić dzieciom opanowanie wybranych treści edukacji środowiskowej, poszerzyć i utrwalić treści innych edukacji (np. polonistycznej, plastycznej), rozbudować ich kompetencje społeczne oraz wpłynąć na ich rozwój emocjonalny.

Niekonwencjonalna forma takich lekcji powinna sprawić, że będą dla uczniów znaczącym przeżyciem i zostaną im na długo w pamięci.
2. Cele programu
"Bliżej wsi - wybrane zagadnienia z edukacji środowiskowej w nauczaniu wczesnoszkolnym (klasa II i pierwsze półrocze klasy III) w oparciu o cykl wycieczek do gospodarstwa rolnego "
Program autorski "Bliżej wsi..." jest programem o celach rozwojowych.
Jego ogólne cele, to:
  • - rozwój zdolności poznawczych uczniów;
  • - bliższe poznanie świata przyrody;
  • - poznanie życia i pracy rolników;
  • - rozwój emocjonalny dzieci;
  • - kształtowanie kompetencji społecznych dzieci.
Cele szczegółowe programu:
  • ćwiczenie spostrzegawczości, bacznej obserwacji, dociekliwości, koncentracji uwagi, kojarzenia faktów, wyciągania wniosków;
  • przyzwyczajanie do wykorzystywania wszystkich zmysłów na drodze do poznawania rzeczywistości;
  • uczenie prowadzenia notatek z obserwacji;
  • zachęcanie do korzystania z różnych źródeł wiedzy;
  • rozwijanie zainteresowań (przyrodniczych, historycznych, plastycznych);
  • bogacenie słownictwa;
  • nabywanie umiejętności tworzenia opisu, dialogu, opowiadania;
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie;
  • rozpoznawanie drzew i krzewów owocowych;
  • rozpoznawanie warzyw;
  • poznanie wartości odżywczych owoców i warzyw;
  • kształtowanie nawyków higienicznych (np. mycie owoców, rąk);
  • poznanie zwierząt hodowanych w gospodarstwie rolnym, obserwowanie ich rozwoju;
  • nazywanie roślin uprawianych na polach, obserwowanie ich wzrostu i dojrzewania;
  • obserwacja kolejnych prac wykonywanych przez rolnika w cyklu rocznym;
  • poznanie maszyn i narzędzi rolniczych;
  • rozpoznawanie podstawowych roślin łąkowych;
  • odkrywanie możliwości wykorzystania uprawianych roślin i hodowanych zwierząt;
  • budzenie wrażliwości na piękno przyrody:
  • czerpanie przyjemności z bliskiego kontaktu z przyrodą;
  • dostrzeganie walorów rekreacyjnych wsi;
  • uczenie się właściwego zachowania w stosunku do zwierząt (opiekuńczość z zachowaniem zasad bezpieczeństwa);
  • gromadzenie informacji na temat historii wsi kaszubskiej;
  • dostrzeganie zmian zachodzących w regionie (społecznych, kulturowych, architektonicznych, urbanistycznych, komunikacyjnych);
  • nabywanie szacunku dla ludzi pracujących na roli;
  • zrozumienie znaczenia rolników w społeczeństwie;
  • kształtowanie umiejętności właściwego kontaktu z ludźmi dorosłymi;
  • wdrażanie do pracy fizycznej w celu lepszego poznania życia w gospodarstwie rolnym;
  • kształtowanie empatii u dzieci;
  • zacieśnianie więzów emocjonalnych z wiejska rodziną poprzez uczestnictwo we wspólnych rozrywkach i uroczystościach (kulig, piknik na łące, wigilia w szkole);
  • okazywanie rolnikom wdzięczności za ich wysiłek.
3. Warunki realizacji programu
"Bliżej wsi - wybrane zagadnienia z edukacji środowiskowej w nauczaniu wczesnoszkolnym (klasa II i pierwsze półrocze klasy III) w oparciu o cykl wycieczek do gospodarstwa rolnego "
Jestem z wykształcenia biologiem. Ukończyłam te studia, bo zawsze kochałam zwierzęta i przedkładałam piękno przyrody nad zgiełk wielkomiejski. Zbieg okoliczności sprawił, że uczyłam tego przedmiotu w pełnym wymiarze tylko 2 lata, natomiast pozostałe z mojej dwudziestoletniej kariery zawodowej przepracowałam z dziećmi klas I - III. Mieszkam obecnie w Gdyni, czyli dużym mieście, ale szczęśliwie na zupełnym jej obrzeżu, w bezpośrednim sąsiedztwie niewielkiego gospodarstwa rolnego.

Te cztery czynniki: moje zamiłowanie do przyrody, wykształcenie w tym kierunku, praca z małymi dziećmi oraz bliskość autentycznych rolników wraz z całym zapleczem sprawiły, że zdecydowałam się rozpocząć przygotowania do realizacji własnego programu.

Pierwszą czynnością, jaką musiałam wykonać, było przeprowadzenie rozmowy z właścicielami gospodarstwa, ale ponieważ jestem z nimi zaprzyjaźniona, udało mi się dosyć szybko namówić ich do współudziału w tym przedsięwzięciu. Zgodzili się przyjmować mnie wraz z dziećmi na terenie swojego gospodarstwa i służyć mi pomocą, za co jestem im bardzo wdzięczna.

Rolnicy ci stanowią rodzinę wielopokoleniową o kaszubskich korzeniach. Mieszkają w tym samym miejscu od wielu lat, byli świadkami przeobrażeń urbanistycznych i społecznych zachodzących w tym rejonie.

Ich gospodarstwo ma powierzchnię około 15 ha. Uprawiają podstawowe zboża i rośliny pastewne. Część gruntów to łąki i pastwiska. Hodują konie, krowy, świnie, owce, drób (w tym dwie odmiany kaczek i perliczki). Mają też kilka psów i kotów.

Dom otoczony jest ogrodem i niedużym, wieloowocowym sadem. W skład zabudowań gospodarskich wchodzi stajnia z gołębnikiem, obora, stodoła i drewutnia. Na podwórku jest (nieużywana już dziś) studnia. W odległości ok. 200 m od domu jest staw, natomiast w innym miejscu, rozdzielając pola od łąk, płynie (bardzo wąska w tym miejscu) rzeka Kacza.

Gospodarstwo i jego życzliwi, serdeczni właściciele wydają się być idealni do spełnienia mojego planu.

Niniejszy program autorski zamierzam zrealizować w ciągu 13-14 miesięcy, tzn. od września w klasie II do końca września, ewentualnie do połowy października, w klasie III. Przyjęłam taki nietypowy dla przedsięwzięć szkolnych okres, bo wiąże się on z cyklem wegetacyjnym roślin. Chciałabym, aby dzieci miały możliwość prześledzenia kolejnych etapów rozwoju niektórych roślin we właściwej kolejności, tzn. od wysiewu do zbioru i młócenia zbóż oraz od wysadzenia ziemniaków do uczestnictwa w wykopkach.

Ponieważ nauczyciel pracuje z dziećmi w klasach młodszych przez trzy lata, więc takie wydłużenie realizacji programu na następną klasę nie powinno być problemem.

Przed przystąpieniem do wdrażania programu planuję spotkać się z rodzicami dzieci i przedstawić im cele, jakie mam zamiar osiągnąć. Chciałabym uzyskać ich aprobatę, gdyż będzie mi potrzebna ich pomoc zarówno podczas wycieczek, jak i w pewnych przygotowaniach poprzedzających zajęcia. Konieczna jest jednokierunkowość naszych dążeń w kształtowaniu odpowiednich postaw społecznych uczniów. Nie może dochodzić do sytuacji, gdy tak małe dzieci stają wobec dylematu wyboru między racjami nauczyciela i rodziców.

Ponieważ odległość szkoły od zabudowań gospodarskich wynosi około 1 km, będziemy tę trasę pokonywali pieszo. Rodzice muszą zadbać o wygodne obuwie i stosowny strój dla dzieci.

Wycieczki będą trwały każdorazowo około 4 godzin zegarowych i będą skupiały się wokół głównego tematu dziennego. Edukację środowiskową zamierzam wzbogacać elementami innych edukacji.

Dzieci muszą posiadać teczki kartonowe i twarde podkładki z "żabką", by mogły swobodnie wypełniać karty pracy. Przed każdym wyjściem uczniowie będą informowani o haśle programowym zajęć, by mogli zgromadzić dodatkowe materiały, czy też przygotować ewentualne pytania, na które oczekują odpowiedzi.

Podsumowaniem każdej wizyty w gospodarstwie rolnym będzie uzupełniona karta pracy oraz inne wytwory dzieci: rysunki, zielniki, modele z plasteliny, prace literackie, zdjęcia, nagrania na taśmie audio lub video (kamerę video zapewniam ze swoich prywatnych zasobów, aparat fotograficzny, magnetofon z mikrofonem, magnetowid i telewizor posiada szkoła).

Zajęcia utrwalające i pogłębiające wiedzę oraz umiejętności zdobyte podczas wycieczek, będą miały miejsce następnego dnia w klasie.

Prace dzieci odzwierciedlające realizację programu "Bliżej wsi..." będą wyeksponowane w sali lekcyjnej, w kąciku pod tym samym hasłem.

Terminy realizacji poszczególnych spotkań można zaplanować tylko w przybliżeniu, gdyż w dużym stopniu uzależnione będą od pogody, tempa wzrostu roślin, od terminu wylęgu czy narodzin zwierząt. Każdorazowo trzeba je będzie uzgadniać (z odpowiednim wyprzedzeniem) z właścicielami gospodarstwa.

4. Treści kształcenia i wychowania programu
"Bliżej wsi - wybrane zagadnienia z edukacji środowiskowej w nauczaniu wczesnoszkolnym (klasa II i pierwsze półrocze klasy III) w oparciu o cykl wycieczek do gospodarstwa rolnego "
Wszystkie zajęcia tegoż programu występują pod wspólnym hasłem "Bliżej wsi" (blok tematyczny).
Tematy zajęć podane w poniższej tabeli to tematy dzienne (A - oznacza hasło wycieczki, B - zajęcia podsumowujące i uzupełniające w klasie).
Lp.
Temat dnia
Termin realizacji
Kierunek edukacji
Przewidywane formy aktywności i oczekiwane efekty dydaktyczno - wychowawcze
Uwagi
K L A S A  I I
1A
Zbieramy plony w sadzie 2 tydz. IX komunikacyjna
środowiskowa
polonistyczna
środowiskowa
muzyczna
motor.- zdrowotna
zdrowotna
polonistyczna
społeczna
środowiskowa
społeczna
Uczeń będzie:
  • bezpiecznie poruszał się po drogach
  • poznawał najbliższą okolicę
  • nazywał drzewa oraz ich owoce
  • opisywał wybrany owoc
  • słuchał opowiadania o pielęgnacji drzew
  • obserwował prace w sadzie
  • uczestniczył w zbiorze owoców
  • ostrzegał różnicę między drzewami i krzewami
  • śpiewał piosenkę "Jabłka"
  • ćwiczył i bawił się w sadzie
  • poznawał wartość odżywczą owoców
  • mył ręce i owoce przed jedzeniem
  • czytał tekst ze zrozumieniem
  • współpracował w grupie
  • poznawał sposoby przechowywania owoców
  • doceniał trud włożony w wyhodowanie owoców
 
1B
Wykorzystujemy owoce przyniesione z sadu 2 tydz. IX plastyczna
polonistyczna
matematyczna
prakt.-techn.
zdrowotna
społeczna
muzyczna
Uczeń będzie:
  • rysował kosz z owocami
  • przygotowywał wystawę prac plastycznych
  • czytał przepisy kulinarne
  • ważył owoce i przyprawy
  • wykonywał sok, sałatkę owocową lub deser z owoców
  • dbał o higienę i estetykę podczas przygotowywania dań
  • rozmawiał o znaczeniu witamin
  • zapraszał gości na wspólny poczęstunek
  • śpiewał piosenkę "Jabłka"
 
2A
Uczestniczymy w pracach jesiennych w ogrodzie 4 tydz. IX środowiskowa
zdrowotna-środowiskowa
motor.-zdrowotna
polonistyczna
Uczeń będzie:
  • obserwował prace jesienne w ogrodzie
  • uczestniczył w zbiorze warzyw
  • rozpoznawał i nazywał warzywa
  • nazywał części roślin
  • wyróżniał części jadalne roślin
  • znał wartość odżywczą warzyw
  • poznawał metody przechowywania warzyw
  • organizował tor przeszkód i uczestniczył w nim
  • brał udział w zabawach związanych z rozpoznawaniem warzyw
  • czytał wiersz J. Brzechwy "Na straganie", wybierał warzywa potrzebne do inscenizacji
  • prawidłowo zapisywał nazwy warzyw
 
2B
Lubimy warzywa 4 tydz. IX prakt.-techn.
polonistyczna
matematyczna
Uczeń będzie:
  • wykonywał kukiełki z warzyw
  • inscenizował wiersz J. Brzechwy "Na straganie"
  • czytał przepisy z książek kucharskich
  • ważył składniki potrzebne do wykonania surówki
  • przygotowywał surówkę z warzyw
  • rozwiązywał krzyżówki i rebusy utrwalające pisownię nazw warzyw
  • organizował wystawę przetworów warzywnych
 
    prakt.-tech.
polonistyczna
środowiskowo-plastyczna
3A
Obserwujemy przygotowania do zimy w polu i zagrodzie 2 tydz. X emocjonalna
środowiskowa
motor.-zdrowotna
matematyczna
środowiskowa
Uczeń będzie:
  • określał swój nastrój wywołany wyglądem krajobrazu
  • obserwował pracę rolnika w polu
  • oglądał maszyny rolnicze i narzędzia (pług, brony, siewnik)
  • zastanawiał się nad sensem wysiewu zbóż przed zimą
  • poznawał sposoby przechowywania ziemniaków i buraków
  • oglądał zakopcowane ziemniaki i buraki
  • uczestniczył w zabawie "kto szybciej, kto dalej"
  • dokonywał pomiaru odległości i czasu
  • znał znaczenie stosowania płodozmianu
 
3B
Ogarnia nas jesien-ny nastrój 2 tydz. X muzyczna
polonistyczno-emocjonalna
plastyczna
polonistyczna
Uczeń będzie:
  • śpiewał piosenkę "Szara piosenka" lub "Jesień chodzi po lesie"
  • mówił o swym nastroju i swych uczuciach
  • malował farbami jesienny krajobraz
  • czytał fragmenty lektury "Kajtkowe przygody"
w zależności od pogody
4A
Poznajemy zwierzęta hodowane wgospodarstwie rolnym 2 tydz. XI muzyczna
polonistyczno-emocjonalna
plastyczna
polonistyczna
Uczeń będzie:
  • obserwował, rozpoznawał i nazywał zwierzęta hodowlane: krowy, konie, świnie, owce, drób, króliki
  • zdobywał informacje, czym się żywią, jakich zabiegów pielęgnacyjnych wymagają
  • obserwował karmienie zwierząt
  • oglądał pracę człowieka przy zwierzętach (zakładanie koniom uprzęży, czyszczenie kopyt, udój mleka)
  • rozumiał znaczenie nazwy ssaki
  • pił mleko, znał rolę mleka dla wzrostu organizmu
  • poprawnie zapisywał nazwy młodych zwierząt
  • gromadził informacje na temat wykorzystania zwierząt hodowlanych
  • nawiązywał kontakt emocjonalny ze zwierzętami
  • znał nazwy i przeznaczenie budynków gospodarczych
 
4B
Poszerzamy swoje wiadomości o zwierzętach hodowanych na wsi 2 tydz. XI

plast.-techniczna

polonistyczna
Uczeń będzie:
  • lepił z plasteliny lub modeliny wybrane zwierzęta
  • czytał zebrane z różnych źródeł informacje na temat zwierząt oglądanych w gospodarstwie
  • pisał swobodny tekst zainspirowany obserwacją zwierząt
 
5A
Spotykamy się przy wigilijnym stole 4 tydz. XII

polonistyczna

prakt.-techniczna

polonistyczna
muzyczna
polonistyczna


społeczna
Uczeń będzie:
  • redagował zaproszenie na uroczystą wigilię w szkole
  • dekorował salę
  • przygotowywał stół wigilijny i poczęstunek
  • składał życzenia
  • śpiewał kolędy
  • prowadził dialog przy stole
  • poszerzał swą wiedzę na temat tradycji świątecznych
  • pogłębiał związek emocjonalny z rodziną rolników
zaproszenie wysyłamy 2 tyg. przed przewidywanym spotkaniem
6A
Uczestniczymy w kuligu 2 tydz. I

motor.-zdrowotna

środowiskowa

zdrowotna

muzyczna
społeczna

polonistyczna
Uczeń będzie:
  • uczestniczył w kuligu (jechał na sankach za saniami zaprzężonymi w konie)
  • podziwiał piękno zimowego krajobrazu poza miastem
  • bawił się na śniegu
  • piekł kiełbaski przy ognisku
  • śpiewał przy ognisku
  • nawiązywał przyjaźń z gospodarzami i ich dziećmi
  • doceniał rolę aktywnego wypoczynku
 
6B
Dzielimy się wrażeniami z kuligu 2 tydz. I

plastyczna

muzyczna
polonistyczna
Uczeń będzie:
  • przedstawiał dowolnymi środkami plastycznymi wybrane sytuacje z kuligu
  • śpiewał piosenkę pt. "Kulig"
  • pisał opowiadanie lub wiersz związane tematycznie z kuligiem
 
7A
Poznajemy tradycje wsi kaszubskiej 3 tydz. II

polonistyczna
regionalna





plastyczna
regionalna

muzyczna

historyczna
Uczeń będzie:
  • przeprowadzał wywiad
  • słuchał opowiadań na temat zmian zachodzących w regionie
  • oglądał dawne zdjęcia
  • obserwował dawne wyposażenie domu, przykłady rękodzieła ludowego (hafty, stroje kaszubskie)
  • malował wzory typowe dla tradycji kaszubskich
  • słuchał gwary kaszubskiej
  • uczył się wypowiadać kilka słów w gwarze
  • słuchał pieśni kaszubskich
  • śpiewał fragment piosenki kaszubskiej
  • zastanawiał się, jak dawniej spędzano wolny czas
 
7B
Odkrywamy znaczenie słowa "folklor" 3 tydz. II

polonistyczna

geograficzna

muzyczna
regionalna
prakt.-techniczna
polonistyczna
Uczeń będzie:
  • korzystał ze słowników, encyklopedii
  • rozumiał znaczenie słowa "folklor"
  • korzystał z mapy by, określić zasięg różnych grup regionalnych
  • śpiewał piosenkę kaszubską
  • przygotowywał wystawę związaną z folklorem kaszubskim
  • redagował i zapisywał w zeszycie notatkę na temat regionu kaszubskiego
 
8A
Uczestniczymy w pracach wiosennych w polu 1 tydz. IV

środowiskowa

prakt.-techniczna
środowiskowa


prakt.-techniczna



środowiskowa
Uczeń będzie:
  • obserwował segregację ziemniaków do sadzenia
  • uczestniczył w segregacji ziemniaków
  • znał rolę "oczka" w bulwie
  • obserwował sadzenie ziemniaków
  • obserwował siew zbóż lub buraków
  • sadził ziemniaki, siał zboża i buraki na klasowym poletku
  • wykonywał tabliczki do oznaczania rodzaju hodowli
  • gromadził materiał do prowadzenia kontrolnej hodowli roślin w klasie
  • rozróżniał nasiona wysiewanych roślin
  • obserwował wzrost oziminy
rolnicy udostępnią dzieciom kilka m kw. ziemi
8B
Zakładamy kontrolną hodowlę roślin w klasie 1 tydz. IV

prakt.-techniczna

środowiskowa
Uczeń będzie:
  • wysiewał zboża i buraki, sadził ziemniaki w oznaczonych naczyniach
  • gromadził informacje na temat optymalnych warunków wzrostu roślin
  • zapewniał roślinom takie warunki
  • prowadził dziennik obserwacji
  • uczył się systematyczności
  • porównywał wzrost roślin w klasie i na polu, wyciągał wnioski i zapisywał je
do zajęć tych uczniowie będą nawiązywali przez kilka tygodni
9A
Odpoczywamy na łące wśród roślin i zwierząt 4 tydz. V

środowiskowa
środowiskowo-polonistyczna
środowiskowa
motor.-zdrowotna
Uczeń będzie:
  • obserwował zwierzęta pasące się na łące
  • przyglądał się owadom, płazom i ślimakom żyjącym na łące
  • prowadził notatki dotyczące wzrostu roślin na poletkach
  • poznawał rośliny łąkowe
  • posługiwał się prostymi kluczami do rozpoznawania roślin ("Flora wiosenna" Mowszowicza, "Rośliny łąk" Gayównej)
  • zbierał i odpowiednio przechowywał materiał zielnikowy
  • bawił się i odpoczywał na łące
  • uczestniczył w pikniku przygotowanym przez mamy
  • doceniał przyjemność odpoczynku na łonie natury
kontynuacja zajęć nr 8B
9B
Byliśmy na łące 1 tydz. VI

plastyczno-środowiskowa
środ.-polonist.
społeczna

środ.-polonist.
Uczeń będzie:
  • wykonywał zielnik roślin łąkowych
  • utrwalał nazwy roślin i ich poprawny zapis
  • uczył się współpracy w grupie
  • decydował o przeznaczeniu zielników (np. przekaże go dzieciom z klas "0" lub I)
  • poznawał sens słowa "agroturystyka"
  • pisał pracę literacką na temat "Wypoczynek blisko przyrody"
zajęcia przesunięte o 1 tydzień ze względu na konieczność wysuszenia roślin
10A
Rozpoznajemy chwasty i szkodniki pól 2 tydz. VI

środowiskowa
Uczeń będzie:
  • obserwował szkodniki na polu ziemniaczanym (stonka)
  • słuchał opowiadania o innych szkodnikach
  • wyszukiwał i nazywał chwasty
  • zbierał materiał zielnikowy
  • umiał określić potrzeby roślin uprawnych
  • znał metody zwalczania szkodników i chwastów
  • zdawał sobie sprawę z wpływu środków chemicznych na zwierzęta i wartość odżywczą roślin
  • kontynuował obserwacje i notatki dotyczące poletek uprawnych
 
10B
Poznajemy inne oblicza chwastów 3 tydz. VI

środowiskowo-plastyczno-tech.
zdrowotna
Uczeń będzie:
  • przygotowywał zielnik i wystawę w klasie pod hasłem "Chwasty pól"
  • zbierał informacje na temat ziołolecznictwa
  • przygotowywał wystawkę opakowań po ziołach
 
K L A S A  I I I
11A
Zbieramy zboże z naszego poletka i poznajemy jego zastosowanie 1 tydz. IX

środowiskowa








prakt.-techniczna

środowiskowa
Uczeń będzie:
  • przed wyjściem na wycieczkę oglądał przebieg żniw nagrany na taśmie video
  • oglądał narzędzia i maszyny służące do zbioru zbóż
  • oglądał pola po żniwach
  • rozróżniał rodzaje zbóż
  • nazywał części rośliny zbożowej i nazywał kwiatostany zbóż
  • dokonywał ręcznego zbioru zbóż z klasowego poletka
  • obserwował młócenie zboża przy pomocy młocarni
  • poznawał zastosowanie zbóż w gospodarstwie rolnym
 
11B
Poznajemy możliwości wykorzystania zbóż 1 tydz. IX

środowiskowa
polonistyczna

prakt.-techniczna

środowiskowa
plastyczna

plast.-środowisk.
Uczeń będzie:
  • uzupełniał planszę "Rodzaje zbóż"
  • ćwiczył poprawną pisownię nazw zbóż
  • mełł zboża na mąkę (przy pomocy młynka)
  • znał drogę "od ziarna do chleba"
  • przygotowywał bukiet z różnych zbóż do kącika przyrody
  • urządzał wystawę "Produkty spożywcze pochodzenia zbożowego"
 
12A
Uczestniczymy w wykopkach ziemniaków 3 tydz. IX

prakt.-techniczna

środowiskowa
matematyczna
środowiskowa

prakt.-techniczna

środowiskowa


prakt.-techniczna
Uczeń będzie:
  • wykopywał ziemniaki z klasowego poletka
  • nazywał poszczególne części rośliny
  • liczył ilość bulw pod jedną rośliną
  • obserwował wykopywanie ziemniaków przy pomocy maszyny
  • uczestniczył w zbiorze ziemniaków (przy udziale osób dorosłych)
  • dowiadywał się, jak rolnik wykorzystuje ziemniaki w gospodarstwie
  • piekł ziemniaki przy ognisku
 
12B
Poznajemy zastosowanie ziemniaków 3 tydz. IX

środowiskowo-polonistyczna
polonistyczna


plastyczno-środowiskowa
Uczeń będzie:
  • gromadził informacje na podstawie rozmów z rodzicami
  • czytał przepisy z książek kucharskich
  • korzystał z różnych dostępnych mu źródeł
  • przygotowywał wystawę "Czy wiesz, co robi się z ziemniaków?"
 
13A
Dokonujemy zbioru buraków 4 tydz. IX

prakt.-techniczna

środowiskowa






społeczna
Uczeń będzie:
  • wyrywał ręcznie buraki z klasowego poletka
  • nazywał części rośliny
  • odróżniał i nazywał rodzaje buraków
  • poznawał ich zastosowanie
  • obserwował obcinanie przez rolników liści buraczanych
  • obserwował wykopywanie buraków przy pomocy maszyny
  • dziękował rolnikom za możliwość korzystania z ich gospodarstwa jako terenu zajęć
uzupełnieniem zajęć może być wycieczka do fabryki słodyczy, np."Fazer" w Gdańsku
14B
Nagradzamy najlepszych 2 tydz. X Podsumowanie realizacji programu "Bliżej wsi..."
Przyznanie odznak "Znawca wsi" oraz "Mocna Grupa" /dla najlepszego zespołu/.
Podziękowanie rolnikom za umożliwienie realizacji programu /książka z dedykacją dzieci/.
Poczęstunek, przegląd dokumentacji stworzonej podczas realizacji programu.
 
5. Metody, formy i środki wykorzystane w realizacji programu
"Bliżej wsi - wybrane zagadnienia z edukacji środowiskowej w nauczaniu wczesnoszkolnym (klasa II i pierwsze półrocze klasy III) w oparciu o cykl wycieczek do gospodarstwa rolnego "
Metody zastosowane w programie oparte będą na:
  • obserwacji:
    sadu, ogrodu, pola, łąki, okazów roślin i zwierząt, pracy rolnika (np. siew, wykopki, omłoty), krajobrazu w różnych porach roku
  • słowie:
    pogadanka
    (bezpieczne poruszanie się po drogach, wartość odżywcza warzyw i owoców, higiena przygotowywania i spożywania posiłków, korzyści płynące z wypoczynku na łonie natury),
    dyskusja
    (względność pojęcia chwastów, stosowanie chemicznych środków ochrony roślin), opis (owoców, drzew i krzewów, zwierząt, krajobrazu),
    opowiadanie
    (praca w sadzie, tradycje kaszubskie),
    praca z tekstem
    (uzupełnianie karty pracy, czytanie wierszy, tekstów piosenek, przepisów kulinarnych, fragmentów lektur, sięganie do różnorodnych źródeł informacji).
  • działaniu (metoda zajęć praktycznych):
    prace w sadzie, ogrodzie i na polu, działalność kulinarna, wykonywanie zielników i wystawek tematycznych, działalność plastyczna, prowadzenie doświadczeń.
Wszystkie zajęcia będą miały charakter wycieczek do gospodarstwa rolnego oraz następujących po nich zajęciach podsumowujących, które będą odbywały się w klasie. Forma pracy dzieci będzie:
  • jednostkowa (jednolita i zróżnicowana)
  • grupowa (jednolita i zróżnicowana)
  • zbiorowa (jednolita i zróżnicowana)
Niezbędnym, podstawowym środkiem, umożliwiającym realizację programu jest gospodarstwo rolne, które będzie niejako poligonem działań uczniów. Wykorzystywane więc będą okazy naturalne (zwierzęta, rośliny), narzędzia rolnicze i całe zaplecze maszynowe, przykłady rękodzieła ludowego oraz stare fotografie.

Uczniowie będą korzystali z kart pracy, podręczników nauczania zintegrowanego oraz z dowolnie dobieranych przez siebie, lub sugerowanych przez nauczyciela źródeł informacji.
6. Przykłady rozwiązań metodycznych
Scenariusz zajęć nr 1A "Zbieramy plony w sadzie"
Zapis w dzienniku: Wycieczka do sadu w celu rozpoznawania drzew i krzewów owocowych. Opisywanie owoców na podstawie obserwacji. Poznanie pracy sadowników. Zabawy w sadzie. Nauka śpiewania piosenki "Jabłka".

Cele dydaktyczne:
  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa na drodze;
  • poznanie drzew i krzewów owocowych;
  • poznanie różnic w budowie drzew i krzewów;
  • nabywanie umiejętności opisu;
  • przyzwyczajanie do wykorzystywania wszystkich zmysłów w poznawaniu rzeczywistości;
  • poznanie pracy w sadzie;
  • doskonalenie umiejętności obserwacji;
  • uświadomienie roli witamin i konieczności spożywania owoców;
  • przypomnienie zasad higieny;
  • doskonalenie pracy z tekstem;
  • nauka piosenki pt. "Jabłka";
  • bogacenie słownictwa.
Cele wychowawcze:
  • kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach, stosowania form grzecznościowych;
  • budzenie szacunku dla ludzkiej pracy;
  • nabywanie umiejętności pracy w zespole;
  • odczuwanie przyjemności bliskiego kontaktu z przyrodą;
  • dostrzeganie piękna własnego regionu.
Metody:
  • obserwacja: drzew, krzewów owocowych, sadu jako elementu krajobrazu, pracy ludzi;
  • pogadanka: na temat bezpieczeństwa, pracy w sadzie, znaczenia owoców i roli witamin;
  • opis: owoców, drzew, krzewów;
  • dyskusja: rozwiązywanie zadań problemowych w grupach;
  • działanie: zbiór owoców, zabawy ruchowe;
  • praca z tekstem: uzupełnianie kart pracy;
Formy pracy:
  • indywidualna (jednolita i zróżnicowana);
  • grupowa (jednolita i zróżnicowana);
  • zbiorowa.
Środki:
  • okazy naturalne roślin;
  • karty pracy.
Obszar aktywności
Czas/w min./
Przebieg zajęć - wycieczka
Uwagi
komunikacyjna
10
Utrwalenie podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. Potrzebni dodatkowo 2 opiekunowie
środowiskowa
20
Przejście do gospodarstwa rolnego, zapoznanie z właścicielami.  
środowiskowo-polonistyczna
15
Obserwacja drzew i ich owoców, utrwalenie prawidłowych nazw roślin. Łączenie nazw owoców z nazwami drzew.

Ćwiczenie 1 - karta pracy

Opowiadanie właścicieli sadu o pracach pielęgnacyjnych w sadzie.
 
 
10
Losowanie owoców przez sześcioosobowe grupy.
Ustalenie istotnych elementów opisu owoców:
  • nazwa owocu
  • wielkość
  • kształt
  • kolor
  • powierzchnia skórki
  • smak
  • ilość pestek
Grupy są stałe, dobrane tak, by można w nich było realizować podział zadań na poziomy
zdrowotna
 
Przypomnienie o konieczności mycia owoców przed jedzeniem.  
 
15
Praca zróżnicowana w grupach.

Ćwiczenie 2 - karta pracy
 
środ.-plast.
srodowiskowo-polonistyczna
 
I poziom - rysowanie owoców,
II poziom - czytanie zagadek,
III poziom - uzupełnianie opisu.
Odczytanie opracowanych opisów przez przedstawicieli grup.
 
środowiskowa
10
Porównanie wyglądu drzewa i krzewu,poszukiwanie różnic w ich budowie.  
środ.-plastyczna
 
Ćwiczenie 3 - karta pracy

Porównanie wyników pracy.
 
praktyczno-techniczna
15
Pomoc przy zbiorze owoców.  
zdrowotna
15
Mycie owoców, degustacja. Przerwa śniadaniowa.  
zdrowotna
15
Mycie owoców, degustacja. Przerwa śniadaniowa.  
zdrowotna
10
Pogadanka na temat potrzeby spożywania owoców pod różnymi postaciami. Znaczenie witamin dla człowieka.  
motoryczno-zdrowotna
20
Zabawy ruchowe w sadzie:
- marszobieg po sadzie,
- "Stań pod drzewem",
- "Rozpoznaj drzewo",
- "Zając w ogrodzie",
- "Zbieranie liści."
zabawy zaczerpnięto z przewod. metod. progr. "Moja szkoła" X, kl. II
muzyczna
15
Śpiewanie piosenki pt. "Jabłka".

Ćwiczenie 4 - karta pracy
tekst piosenki w karcie pracy
środowiskowo-polonistyczna
15
Rozwiązywanie zadań problemowych(praca z tekstem, rozmowy z właścicielami sadu).

Ćwiczenie 5 - karta pracy

Zdawanie relacji z wyników dyskusji w grupach.
praca w grupach
środowiskowa
10
Podsumowanie zajęć, przypomnienie zdobytych wiadomości.
Odczytanie z kart pracy zadania domowego.
 
społeczna
 
Podziękowanie gospodarzom za gościnę i kosz owoców.  
komunikacyjna
20
Powrót do szkoły.  
KARTA PRACY 1A
"Zbieramy plony w sadzie"
Ćw. 1. Uzupełnij tekst:

Jabłka rosną na .............................

Z gruszy zrywamy .........................

Śliwki to owoce ..............................

Czerwoną kredką podkreśl nazwy owoców, a niebieską - nazwy drzew.
Ćw. 2. Poziom I

Narysuj i podpisz wybrany owoc.




Ćw. 2. Poziom II

Przeczytaj zagadki, rozwiąż je. Obwiedź zieloną kredką zagadkę dotyczącą twojego owocu.
1. Dojrzałe, okrągłe,
błyszczy się ładnie.
Jesienny wiatr dmuchnie-
na ziemię spadnie.
.......................
2. Choć to klapsy,
to nie bolą.
Ludzie raczej
jeść je wolą
.......................
3. Skórka fioletowa,
miąższ pod nią złoty.
Smakuje wybornie
wszyscy wiemy o tym
.......................
Ćw. 2. Poziom III

Uzupełnij opis owocu
Ten owoc to

Jest

Ma

Pokryty jest

Ma ona kolor

Pod skórką jest

W środku owocu

....................................................................

....................................................................

....................................................................

....................................................................

....................................................................

....................................................................

....................................................................

 

wielkości.

kształt.

skórką.

 

miąższ.

 

Ćw. 3.

Wykonaj proste rysunki drzewa i krzewu. Połącz podpisy z właściwymi częściami roślin.
Czerwonym kolorem otocz słowo, które oznacza element różniący te wieloletnie rośliny



gałęzie


pień


-------------------------------      ---------------------------------


korzenie

Ćw. 4.

Przeczytaj tekst piosenki pt. "Jabłka". Podkreśl niezrozumiałe słowa.

Wniosły dzieci z sadu koszyk przepełniony:
jabłek żółtych, jabłek kraśnych, jabłuszek zielonych.

Teraz trzeba jabłka dobrze poukładać
i pomyśleć, które jabłko do czego się nada.

Które do zjedzenia, które do pieczenia,
które znów na marmoladę, które do suszenia.

Ćw. 5.

Przeczytaj tekst "W sadzie". Na jego podstawie oraz przy pomocy właścicieli sadu przygotuj się do udzielenia odpowiedzi na wyznaczone ci pytanie.

"W SADZIE"


Latem i jesienią w sadach dojrzewają owoce. Gałęzie jabłoni, grusz i śliw aż uginają się pod ich ciężarem. Najzdrowsze i najsmaczniejsze są owoce świeżo zerwane z drzewa. Trzeba je jednak przed jedzeniem dokładnie umyć.

Drzewa w sadzie wymagają pielęgnacji przez cały rok. Sadownik obkopuje je wokoło i nawozi, aby dostarczyć im niezbędnych składników mineralnych. Prześwietla drzewa, czyli przycina gałęzie tak, by promienie słoneczne docierały w głąb korony. Maluje pnie drzew roztworem wapna, czyli bieli je. Zabieg ten chroni drzewo przed szkodnikami i przed zbyt mocnym nagrzaniem przez słońce. Dzięki temu soki krążące wewnątrz pnia nie ulegną wysuszeniu. Sadownik szczepi niektóre drzewka. Polega to na przyłączeniu fragmentu dobrej odmiany drzewa do drzewka gorszej jakości. Dzięki temu zabiegowi roślina może dawać lepsze owoce.

Dojrzałe owoce zbiera się bardzo ostrożnie i delikatnie. Nie wolno ich strącać z drzew, bo nie nadawałyby się do przechowywania.

Niekiedy sadownicy muszą dokonywać oprysku drzew przeciwko chorobom i szkodnikom. Starają się jednak nie nadużywać tych zabiegów, gdyż środki chemiczne stosowane w nadmiarze mogą być szkodliwe dla ludzi.

Jesień jest najlepszą porą na dosadzanie młodych drzew.

Pytania:

a) Czy prawdą jest, że prześwietla się drzewa, aby sprawdzić czy są zdrowe?

b) Czy prawdą jest, że maluje się drzewa, aby w sadzie było ładnie i kolorowo?

c) Czy prawdą jest, że szczepi się drzewa, by ustrzec je przed chorobami?

d) Czy prawdą jest, że opryskuje się drzewa, by ładnie pachniały?


Zadanie domowe:

1. Z rozsypanek sylabowych ułóż i zapisz zdania.

  wo    ców.    du    o     żo    Jedz

  ............................................................................................................................................

  przed    wo    Myj    je    niem.    o    ce    dze

  .............................................................................................................................................

2. Przygotuj się do wykonania:

soku z jabłek          /poziom I/

sałatki owocowej    /poziom II/

deseru z owoców   /poziom III/.

Znajdź odpowiedni przepis, przynieś niezbędne narzędzia i przyprawy.


Scenariusz zajęć nr 1 B "Wykorzystujemy owoce przyniesione z sadu".

Zapis w dzienniku:

Malowanie wybraną techniką plastyczną kosza z owocami. Odczytywanie przepisów kulinarnych. Wykonywanie soku, sałatki owocowej lub deseru. Określanie roli witamin w życiu człowieka.

Cele dydaktyczne:

  • przybliżenie pojęcia martwej natury w plastyce
  • stosowanie właściwej kolorystyki i proporcji
  • dbanie o estetykę wykonywanej pracy
  • poznanie różnorodnych sposobów przetwarzania owoców
  • przypomnienie wartości odżywczych owoców
  • zachęcanie do korzystania z różnych źródeł wiedzy (książki kucharskie, informacje od rodziców)
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem
  • wprowadzenie pojęcia kanonu na podstawie piosenki "Jabłka"
Cele wychowawcze:

  • nabywanie umiejętności pracy w grupie
  • wpajanie zasad higieny podczas przygotowywania i spożywania posiłków
  • przyzwyczajanie do dbania o własne zdrowie
  • utrwalanie właściwych form grzecznościowych
Metody pracy:

  • pogadanka: przypomnienie wiadomości zdobytych podczas wycieczki
  • obserwacja: pokaz bezpiecznego użytkowania narzędzi
  • praca z tekstem: czytanie przepisów
  • działanie: malowanie kosza z owocami, działalność kulinarna
Formy pracy:

  • jednostkowa (jednolita i zróżnicowana)
  • grupowa (jednolita i zróżnicowana)
Środki:

  • kosz z owocami
  • materiały plastyczne: kredki świecowe lub ołówkowe, farby
  • książki kucharskie
  • sprzęt gospodarstwa domowego
Obszar aktywności
Czas/w min./
Przebieg zajęć
Uwagi
polonistyczna
10
Sprawdzenie pracy domowej. Pogadanka na temat wizyty w sadzie.  
plastyczna
40
Przedstawienie za pomocą wybranych środków plastycznych kosza z owocami. Wykonanie wystawy prac.  
polonistyczna
15
Czytanie przepisów dotyczących wykorzystania owoców.  
zdrowotna
5
Przypomnienie podstawowych zasad higienicznych podczas przygotowywania posiłków.  
praktyczno-techniczna matematyczna
60
Praca z podziałem na poziomy: przygotowywanie soku, sałatki i deseru z owoców. Ważenie potrzebnych składników.  
zdrowotna
10
Rozmowa na temat walorów estetycznych i zdrowotnych przygotowanych dań.  
społeczna

muzyczna
20
Zaproszenie kilku pracowników szkoły (np. panie z obsługi lub sekretariatu) na wspólną degustację, oglądanie wystawy prac plastycznych i wysłuchanie piosenki pt. "Jabłka" w wykonaniu dzieci.  
praktyczno-techniczna
10
Podsumowanie lekcji, uporządkowanie sali.  
7. Ewaluacja programu
"Bliżej wsi - wybrane zagadnienia z edukacji środowiskowej w nauczaniu wczesnoszkolnym (klasa II i pierwsze półrocze klasy III) w oparciu o cykl wycieczek do gospodarstwa rolnego "
Ewaluacja programu winna obejmować pomiar efektywności (diagnoza), osąd (analiza) oraz decyzję, czyli wskazania do dalszej pracy pedagogicznej.

Dotyczy więc sytuacji:
  • "na wejściu" - rozpoznanie osiągnięć (stanu wiedzy) uczniów, identyfikacji ich potrzeb, zainteresowań;
  • diagnostycznej - pomiar osiągnięć uczniów na bieżąco (monitoring), rozpoznawanie potrzeb uczniów odnośnie niezbędnego wsparcia za strony nauczyciela;
  • "na wyjściu" - staranny pomiar osiągnięć uczniów po zakończonym cyklu kształcenia.
Innymi słowy ewaluacja jest systematyczną refleksją nad własną pracą pedagogiczną wypływającą z badań, podlegającą analizie i wpływającą na dalsze decyzje edukacyjne.
I. Ocena zapotrzebowania na wprowadzenie programu "Bliżej wsi..."
W czerwcu, czyli w ostatnich dniach nauki w klasie I, należy przeprowadzić anonimową ankietę wśród uczniów.
  • 1. Czy byłeś kiedyś w gospodarstwie rolnym?
    TAK        NIE

  • 2. Czy masz koleżankę lub kolegę mieszkających na wsi?
    TAK        NIE

  • 3. Czy widziałeś, jak z jajka wylęga się pisklę?
    TAK        NIE

  • 4. Czy wiesz, co to jest perliczka?
    TAK        NIE

  • 5. zy widziałeś ręczny udój mleka?
    TAK        NIE

  • 6. Czy lubisz zwierzęta?
    TAK        NIE

  • 7. Czy chciałbyś uczestniczyć w lekcjach, które będą odbywały się na terenie gospodarstwa rolnego?
    TAK        NIE

  • 8. Czy chciałbyś przyglądać się pracy rolnika na polu i wśród zwierząt?
    TAK        NIE

  • 9. Czy chciałbyś uprawiać z koleżankami i kolegami własne poletko ze zbożem i innymi roślinami?
    TAK        NIE

  • 10. Czy chciałbyś zdobyć tytuł "Znawcy wsi"?
    TAK        NIE
Odpowiedź NIE na pytania 1-5 oraz TAK na pytania 6-10 to wskazania do wdrożenia programu - znak "+". Inna odpowiedź będzie oznaczona znakiem "-".
Pytania
U c z n i o w i e
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
1

2

3

4

5

6

7

8


9

10
+ - + -                                        
+ + + +                                        
+ + + +                                        
+ + + -                                        
- + + +                                        
+ + + +                                        
+ + + +                                        
- + - +                                        
+ + - +                                        
+ + + +                                        
Uzyskane w tabeli wyniki będą bardzo jasnym obrazem dalszych losów programu.

Przeprowadzenie takiej ankiety wśród dzieci da im wrażenie, że same decydują o swojej dalszej edukacji. Wzmocni ich zainteresowanie programem oraz umotywuje do aktywnego udziału w zajęciach.
I. Monitoring

W trakcie realizacji programu należy przyjąć system badania osiągnięć uczniów na podstawie analizy ich zachowań i postaw, kart pracy, zgromadzonych informacji i materiałów, prac plastyczno-technicznych wykonywanych indywidualnie i zbiorowo, zielników, prac literackich oraz testów sprawdzających wiadomości i umiejętności.

Nauczyciel będzie dysponował następującymi kartami obserwacji:
A. Nabywanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych (współpraca w grupie, koleżeńskość, niesienie pomocy, umiejętność kulturalnego prowadzenia rozmowy)
Pytania
/karta A/
U c z n i o w i e
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
1

2

3

4

5

6

7

8


9

10

11

12

13
                                               
                                               
                                               
                                               
                                               
                                               
                                               
                                               
                                               
                                               
                                               
                                               
                                               
(Nauczyciel punktuje w skali 0 - 3)
B. Wykonywanie ćwiczeń w kartach pracy.

Kolejne karty pracy będą różniły się ilością ćwiczeń oraz ich stopniem trudności (praca na poziomach). Dla ujednolicenia ich oceny korzystne będzie przyjęcie skali 0 - 3 p. :
  • zupełny brak odpowiedzi               - 0
  • odpowiedzi z wieloma pomyłkami  - 1
  • odpowiedzi z drobnymi pomyłkami - 2
  • doskonałe odpowiedzi                   - 3
(Tabela jak wyżej - karta B)
C. Działalność twórcza i praktyczna: prace literackie, plastyczne, praktyczno-techniczne (zaangażowanie, staranność, pomysłowość, efekt końcowy).

Osiągnięcia uczniów będą punktowane również w skali 0 - 3.

(Tabela jak wyżej - karta C)
D. Korzystanie z różnych dodatkowych źródeł informacji, dzielenie się indywidualnie zdobytą wiedzą w czasie zajęć.
Osiągnięcia uczniów także w tej dziedzinie będą punktowane w skali 0 - 3.

(Tabela jak wyżej - karta D)
W ten sposób uczniowie będą gromadzili punkty, które można zliczać w dowolnym momencie, np. po każdych zajęciach, po I półroczu klasy II, na koniec klasy II, po zakończeniu realizacji programu.

Dzieci będą pracowały w stałych zespołach 6-osobowych (każda grupa o podobnej ilości uczniów bardzo zdolnych i o obniżonych wymaganiach). Dzięki zastosowaniu tabel z punktacją poszczególnych osiągnięć każdego ucznia możliwe będzie prowadzenie rejestru współzawodnictwa, zarówno indywidualnego, jak i grupowego (wystarczy zliczyć punkty poszczególnych członków grupy). Rywalizacja pomiędzy poszczególnymi grupami (dążenie do zdobycia odznaki "Mocna Grupa") powinna wpłynąć na otoczenie opieką osób słabszych w każdym z zespołów. Z kolei wyniki osiągane grupowo można będzie również przeliczać na punktację indywidualną, np. 3 punkty zdobyte przez grupę będą oznaczały 3 punkty dla każdego członka zespołu.

Aby zarówno uczniowie, jak i rodzice, mieli stały wgląd do punktacji i na bieżąco mogli kontrolować uzyskane wyniki, każde dziecko będzie miało do własnej dyspozycji kartę "Zdobywam tytuł Znawca wsi, a mój zespół - odznakę Mocna Grupa" /wzór w załączeniu/.
II. Końcowa ocena osiągnięć uczniów

Celem programu "Bliżej wsi ..." jest poszerzenie wiedzy przyrodniczej ucznia, wzrost jego kompetencji społecznych i rozwój emocjonalny.

Sprawdzenie wiedzy po zrealizowaniu całego programu nie byłoby korzystne, gdyż jeden z jego etapów ma miejsce po wakacyjnej przerwie. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się w tej sytuacji rozłożenie procesu pogłębionej kontroli na 3 etapy: test 1 po zajęciach nr 4, test 2 po zajęciach nr 9 i test 3 po zajęciach nr 13.
Test
/tabela E/
U c z n i o w i e
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
1

2

3

                                               
                                               
                                               
(W tabeli odnotowujemy punkty, które uczniowie zdobyli rozwiązując testy).
Proponowany test 1 po zajęciach nr 4
Grupa I
  • 1. Jabłko to owoc
  • 2. Krzew różni się od drzewa brakiem
  • 3. Przed zjedzeniem owoców trzeba je
  • 4. W owocach zawarte są ważne dla człowieka
  • 5. Jadalny korzeń ma
  • 6. Część jadalna kalafiora to
  • 7. Aby przechować warzywa przez okres zimy należy
  • 8. Z warzyw można zrobić
  • 9. Pług służy do
  • 10. Rolnik w kopcach przechowuje
  • 11. Nazwa ssaki pochodzi stąd, że ich młode
  • 12. Drób to:
  • 13. Koniom zakłada się podkowy, aby
  • 14. Świnie mieszkają w
  • 15. Źrebię to dziecko
  • ...................
  • ...................
  • ...................
  • ...................
  • ..................,..................
  • ...................
  • ..................,..................,..................,..................
  • ..................,..................
  • ...................
  • ..................,..................
  • ...........................................................................
  • ..................,..................,..................,..................
  • ...................
  • ...................
  • ...................
  • /1 pkt/
  • /1 pkt/
  • /1 pkt/
  • /1 pkt/
  • /2 pkt/
  • /1 pkt/
  • /4 pkt/
  • /2 pkt/
  • /1 pkt/
  • /2 pkt/
  • /1 pkt/
  • /4 pkt/
  • /1 pkt/
  • /1 pkt/
  • /1 pkt/
  • Grupa II
  • 1. Śliwka to owoc
  • 2. Drzewo różni się od krzewu tym, że ma
  • 3. Owoce trzeba przed jedzeniem
  • 4. Surowe owoce zawierają dużo
  • 5. Z owoców można zrobić
  • 6. Jadalne liście ma
  • 7. Część jadalna fasoli, to
  • 8. Aby przechować warzywa przez zimę należy
  • 9. Oziminy to zboża wysiewane
  • 10. W kopcach rolnik przechowuje
  • 11. Zwierzęta, których młode piją mleko, to
  • 12. Do drobiu zaliczamy
  • 13. Człowiek strzyże owce, aby
  • 14. Krowy mieszkają w
  • 15.Cielę to dziecko
  • ..................
  • ..................
  • ..................
  • ..................
  • ..................,..................,..................,..................
  • ..................,..................
  • ..................
  • ..................,..................,..................,..................
  • ..................
  • ..................,..................
  • ..................
  • ..................,..................,..................,..................
  • ...................
  • ...................
  • ...................
  • /1 pkt/
  • /1 pkt/
  • /1 pkt/
  • /1 pkt/
  • /4 pkt/
  • /2 pkt/
  • /1 pkt/
  • /4 pkt/
  • /1 pkt/
  • /2 pkt/
  • /1 pkt/
  • /4 pkt/
  • /1 pkt/
  • /1 pkt/
  • /1 pkt/
  • Proponowana forma oceny testu:
    • 24 p - 21 p
      Brawo! Masz bardzo dużą wiedzę na temat sadu, ogrodu, metod przechowywania i wykorzystywania owoców oraz warzyw. Znasz zwierzęta hodowlane i ich znaczenie dla człowieka.
    • 20 p - 16 p
      Posiadasz dużo informacji z zakresu /... /, ale musisz uzupełnić wiedzę na temat /.../.
    • 15 p - 9 p
      Posiadasz wiedzę na temat /.../, ale koniecznie musisz popracować nad /.../.
    • 8 p - 0 p
      Znasz jedynie /.../. Masz bardzo małą wiedzę na temat /.../. Musisz koniecznie ją uzupełnić.
    Analiza wyników uzyskanych dzięki tabelom powinna być jasnym obrazem wszechstronnego rozwoju uczniów oraz końcowego efektu, jakim będzie zdobycie tytułu "Znawca wsi" oraz odznaki "Mocna Grupa".

    Należy tak kierować pracą uczniów, aby jak najwięcej osób zdobyło tytuł i odznakę.

    Aby zachować obiektywizm oceny stanu emocjonalnego dzieci należałoby spróbować znaleźć odpowiedź odnośnie skuteczności programu również w opinii rodziców, wychowawców świetlicy, bibliotekarki (kontrola wypożyczeń pozycji związanych tematycznie z programem) i innych pracowników szkoły.

    Obserwacje te można również przedstawić za pomocą odrębnej tabeli.
    uczniowie
    brak wiary w siebie
    płaczliwość
    konfliktowość
    agresywność
    I
    II
    I
    II
    I
    II
    I
    II
    X

    Y

    Z
                   
                   
                   
    (Właściwą cechę oznaczamy znakiem "+")

    I - przed wprowadzeniem programu
    II - po zakończeniu realizacji programu
    Zdobywam tytuł "Znawca wsi"

    .......................................................     .......................................
    /imię i nazwisko/          /klasa/
    Zajęcia
    A
    B
    C
    D
    E
    suma punktów
    podpis nauczyciela
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
                 
    suma punktów
                 
    • A - kompetencje społeczne ((współpraca w grupie, koleżeńskość, niesienie pomocy, umiejętność kulturalnego prowadzenia rozmowy)
    • B - wykonywanie ćwiczeń w kartach pracy.
    • C - działalność twórcza i praktyczna: prace literackie, plastyczne, praktyczno-techniczne (zaangażowanie, staranność, pomysłowość, efekt końcowy).
    • D - korzystanie z różnych dodatkowych źródeł informacji.
    • E - wyniki testów /ilość punktów uzyskanych z testu/.
    • A - D punktacja w skali 0 - 3
    8. Refleksja nauczyciela nad programem
    "Każda rzetelnie wykonana praca powinna przynosić zadowolenie"
    (M. Szczepańska, 1999, s. 44).
    Bardzo trudno dokonać obiektywnej oceny własnej pracy i własnego programu. Z pewnością będzie on ulegał ciągłym modyfikacjom, zarówno pod wpływem grupy (każda jest zespołem indywidualności), jak i pod wpływem nowych pomysłów, których inicjatorem będzie nauczyciel lub współpracujący z nim rolnik.

    Ważne jest, by być otwartym na każdy sygnał dotyczący korekty programu (np. ze strony rodziców lub uczniów). Powinno się go ciągle uatrakcyjniać i dostosowywać do oczekiwań dzieci, kierować się bardziej ich, a nie własnymi zainteresowaniami. Trzeba być przygotowanym, że w trakcie jego realizacji mogą ujawnić się nieprzewidziane problemy (np. utrzymująca się długo niesprzyjająca pogoda, ujawniające się u dzieci uczulenia na sierść zwierząt lub pyłki roślin). Takie sytuacje będą również wymagały zmian w programie.

    Dopiero jednak realizacja programu da możliwość jego pełnej i obiektywnej oceny.
    BIBLIOGRAFIA