mgr Ewa Czudowska
 
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 45 w Gdyni
 
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY I W ROKU 2004/2005
 
MIEJSCE
CELE WYCHOWAWCZE
ZADANIA
SPOSOBY EWALUACJI
SFERA ESTETYCZNA
  1. Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć, wrażeń i doświadczeń za pomocą słowa, twórczości plastycznej i muzycznej
  2. Uwrażliwienie dzieci na estetykę własnego wyglądu i otoczenia
  1. Słuchanie opowiadań i bajek czytanych przez nauczyciela, babcię
  2. Uczestniczenie w akcji "Cała Polska czyta dzieciom"
  3. Słuchanie i recytacja wierszy
  4. Oglądanie spektakli teatralnych, inscenizacje
  5. Tworzenie (malowanie, rysowanie, lepienie, wycinanie, wydzieranie) prac plastycznych zainspirowane literaturą, muzyką, obserwacjami dzieci
  6. Udział w konkursach plastycznych
  7. Słuchanie i nauka piosenek, utworów muzycznych
  8. Zapoznanie z muzyką sławnych kompozytorów
  9. Udział w koncertach muzycznych
  10. Dbanie o higienę osobistą
  11. Udział dzieci w tworzeniu wystroju sali
  12. Dbanie o ład i porządek
  13. Dyskusje na temat wrażeń, po obejrzeniu przedstawień, filmów, dzieł sztuki wysłuchania koncertów
  14. Wycieczki tematyczne
  1. Analiza wytworów i osiągnięć dzieci, rozmowy z dziećmi o przeżyciach podczas ich działania
  2. Obserwacja i ocena zachowań
    - rodzice
    - wychowawca
    - pracownicy instytucji kulturalnych
SFERA
INTELEKTUALNA
  1. Rozwój intelektualny dziecka poprzez pobudzanie otaczającą rzeczywistością
  2. Nabywanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce
  1. Spacery wycieczki czynny kontakt z przyrodą działania plastyczne kontakt ze sztuką
  2. Zajęcia twórcze
  3. Obserwacje doświadczeń
  4. Dyskusje dydaktyczne
  5. Zabawy tematyczne
  6. Gry dydaktyczne-dramy
  7. Pogadanki, opowiadania, opisy, objaśnienia
  1. Obserwacja dziecka
  2. Dostarczanie dziecku bodźców wywołujących określone działania
  3. Analiza wytworów i osiągnięć dzieci
  4. Rozmowy z dziećmi o ich przeżyciach podczas działania
SFERA
FIZYCZNA
  1. Organizacja życia w klasie i w szkole
  2. Higiena osobista
  3. Zasady bezpiecznego wypoczynku poza szkołą
  4. Sport to zdrowie
  5. Poznawanie przepisów ruchu drogowego
  6. Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych i gazowych
  1. Droga ewakuacji w szkole w razie zagrożenia zapoznanie z przeznaczeniem pomieszczeń w szkole oraz sposoby korzystania z nich
  2. Rozmowy na temat bezpieczeństwa i higieny
  3. Zachowania się w szkole
  4. Spotkanie z pielęgniarką szkolną i pogadanki
    - zasady kultury i higieny podczas spożywania wspólnych posiłków
    - mycie rąk
  5. Uświadomienie dzieciom podstawowych zasad bezpiecznego spędzania wolnego czasu
  6. Gry i zabawy klasowe
  7. Udział w szkolnych zawodach sportowych
  8. Nauka poprawnego przechodzenia przez jezdnię w miejscach wyznaczonych
  9. Spotkanie z policjantem, zajęcia w terenie
  10. Kulturalne i bezpieczne zachowanie się w środkach komunikacji
  11. Wspólne wyjazdy w oparciu o utwory literackie i rozmowy przy ilustracjach
  12. Zapoznanie z numerami alarmowymi (sposoby i sytuacje w jakich należy z nich korzystać)
  13. Pogadanki na temat bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym na osiedlu i w pobliżu domu
  14. Zapoznanie ze sposobami bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych
  15. Pogadanki na temat proekologicznych stylów życia:
    - zdrowa żywność
    - oszczędność wody
    - aktywny wypoczynek
    - segregacja śmieci
    - zbiórka makulatury
  16. Uczestnictwo w konkursie plastycznym o tematyce ekologicznej
  1. Rozmowy z dziećmi
  2. Rozmowy z rodzicami
  3. Obserwacja i ocena zachowania się dzieci
  4. Zeszyt obserwacji
  5. Analiza dokumentów klasowych i szkolnych
SFERA
SPOŁECZNO-
EMOCJONALNA
  1. Rozwijanie postawy współgospodarza szkoły
  2. Szacunek dla nauczycieli pracowników szkoły kolegów i koleżanek oraz poszanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności
  3. Spotkania i pogadanki z rodzicami dzieci sprawiających problemy
  4. Moja rodzina i ja
  5. Jesteśmy Polakami
  6. mówimy po polsku
  1. Udział dzieci w wyposażaniu kącików zainteresowań
  2. Sprzątanie po skończonych zajęciach
  3. Używanie form grzecznościowych
  4. Próby samodzielnego rozwiązywania konfliktów
  5. Przestrzeganie zawartych umów dotyczących właściwego zachowania się w klasie
  6. Redukcja zachowań agresywnych
  7. Udział dzieci w imprezach szkolnych i klasowych (Dzień Chłopaka, Dzień Dziewcząt, Wigilia, Mikołajki, Dzień Dziecka, Dzień Wiosny, Andrzejki, dyskoteki i zabawa karnawałowa, ...)
  8. Organizacja uroczystości o charakterze rodzinnym (Dzień Mamy i Taty, Dzień Babci i Dziadka)
  9. Zorganizowanie wystawki zdjęć rodzinnych
  10. Organizacja uroczystości szkolnych z udziałem rodziców i bliskich
  11. Budzenie świadomości narodowej i szacunku do symboli narodowych poprzez spacery i wycieczki po najbliższej okolicy
  12. Organizowanie kącika patriotycznego i regionalnego
  13. Utwory literackie i muzyczne prace plastyczne tolerancja dla innych
  14. Pogadanki, pantomimy, zabawy dramowe, wspólna zabawa i pomoc słabszym
  15. Rozmowy o tolerancji i akceptacji inności
  16. Uczestnictwo w akcjach charytatywnych
  17. Poznawanie swojego miasta poprzez wycieczki, albumy, uczestnictwo w festynach i konkursach organizowanych przez Radę Dzielnicy
  1. Analiza wytworów i osiągnięć dzieci rozmowy z dziećmi o przeżyciach podczas ich działań
  2. Obserwacje
  3. Analiza dokumentów klasowych i szkolnych
  4. Poradnictwo konsultanta ds. Wychowawczych
  5. Rozmowy z rodzicami