mgr Ewa Czudowska, mgr Katarzyna Soszyńska
 
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 45 w Gdyni
 
PROMOCJA ZDROWIA
 
ZADANIA
CELE
SPOSOBY REALIZACJI
Nawyki
higieniczno
-kulturalne
Wyrabianie umiejętności i przyzwyczajanie do systematycznego dbania o swoją czystość osobistą: mycie rąk, dbanie o higienę całego ciała , estetyczny wygląd włosów, posługiwanie się chustką do nosa, dbanie o schludny wygląd ubrania, rozumienie konieczności dbania o higienę jamy ustnej. Utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się przy jedzeniu i wpajanie zasad racjonalnego odżywiania się: mycie owoców, warzyw przed spożyciem, przyzwyczajanie do spożywania urozmaiconych potraw i surówek, właściwe posługiwanie się sztućcami, korzystanie z serwetek, rozróżnianie wody zdatnej i niezdatnej do picia.Wdrażanie do higienicznego trybu życia: wietrzenie pomieszczeń, przyzwyczajanie do częstego przebywania na powietrzu, odpowiedni ubiór do panującej pogody i pory roku, wyrabianie nawyku zamiłowania do wycieczek i sportu, Rozumienie potrzeby powstrzymywania się od jedzenia produktów szkodliwych dla zdrowia dziecka (coca-cola, kawa), przestrzeganie zakazu próbowania produktów lub potraw niewiadomego pochodzenia. Literatura, piosenki, założenie kącika czystości, rozmowa z dziećmi, spotkania ze stomatologiem, wizyta w kuchni, przygotowywanie kanapek i surówek, konkursy, spotkania z pielęgniarką szkolną, rozmowa z rodzicami, udział w akcji "Zdrowy ząbek".
Kształtowanie
czynnej postawy
w zapobieganiu
chorobom i
pozytywnego
stosunku do
lekarza
Uświadamianie dzieciom potrzeby zdrowotnych poczynań kontrolnych i profilaktycznych: systematyczna kontrola zębów, postawy, szczepienia ochronne. Zachęcanie do hartowania się: mycie zimną wodą, przyzwyczajanie się do zachowywania się w sposób zapobiegający infekcjom, np.: zasłanianie ust przy kaszlu, kichaniu, przyzwyczajanie dzieci do zgłaszania dolegliwości odczuwanych przez nie lub zauważonych u innych, wdrażanie do właściwego zachowania podczas badań i opanowanie lęku przed koniecznymi zabiegami. Udział w międzyszkolnym konkursie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, akcja zdrowy ząbek, warsztat pedagogiczny " Porozmawiajmy o zdrowiu", wizyta w gabinecie lekarskim, w Przychodni Lekarskiej, badania przesiewowe u 6-latków i 10-latków
Rozwijanie
sprawności
ruchowej
Zachęcanie dzieci i tworzenie okazji do samodzielnych zabaw ruchowych indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem Organizowanie zabaw i zajęć z całą grupą lub w małych zespołach z prowadzeniem następujących ćwiczeń: gimnastyczno-kształtujących, orientacyjno-porządkowych, kształcące zmysł równowagi, czworakowanie, biegi, ćwiczenie z elementami rzutu, toczenia i podnoszenia. Organizowanie zabaw i ćwiczeń na śniegu i lodzie z elementami sportów zimowych. przyborów, przyrządów oraz warunków terenowych.Prowadzenie zabaw i ćwiczeń w wodzie z elementami nauki pływania. Wdrażanie do odpowiedniego spędzania czasu wolnego (zabezpieczenie w późniejszym wieku szukania używek),Kształtowanie czynnej postawy wobec własnego zdrowia. Uczestnictwo w gimnastyce korekcyjnej, udział w szkolnych konkursach sportowych, festynach dzielnicowych oraz imprezach miejskich, wyścigi, rzuty śnieżkami, zjazd na sankach, nartach itp. Szkolne rozgrywki "Dwa ognie", wyjazdy na basen, zawody sportowe z okazji Dnia Dziecka, organizowanie turniejów klasowych, udział w Mikołajkowych zawodach sportowych klas I.
Dbanie o własne
zmysły i higienę
układu nerwowego
Uczenie się właściwego reagowania na przejawy emocji innych ludzi( na zasadzie tolerancji i akceptacji ), nabywanie umiejętności hamowania własnych reakcji agresywnych ( panowanie nad własnymi emocjami i reakcjami podczas konfliktów), próby negocjowania w sytuacjach trudnych, wyrażanie własnych stanów emocjonalnych w różnych formach werbalnych i niewerbalnych, rozumienie potrzeby unikania zbyt dużej ilości bodźców mających wpływ na stan zdrowia, kształtowanie postawy prozdrowotnej. Walka z hałasem pogadanka , rozmowa z wychowawcą, spotkanie z pielęgniarką, warsztaty z pedagogiem szkolnym, rozmowy z rodzicami, literatura, piosenki.