ANKIETA DLA RODZICÓW DZIECI ODDZIAŁU

 PRZEDSZKOLNEGO

 

                                 Opis i analiza

 

         W roku szkolnym 2005/2006 rozpoczęłam pracę w oddziale przedszkolnym. Po kilku dniach pracy z dziećmi dostrzegłam potrzebę pogłębienia informacji o dziecku. Moja grupa składała się z dzieci, które nigdy nie uczęszczały do przedszkola. Zdałam sobie sprawę, jak wielkim przeżyciem dla dzieci i rodziców było przekroczenie progu szkoły. Uznałam, że trzeba zrobić wszystko, aby zmniejszyć ów  stres. Dziecko w szkole powinno czuć się dobrze w szkole i aby mu w tym pomóc stworzyłam ankietę dla rodziców. Dzięki tej ankiecie chcemy poznać nowego ucznia, jego upodobania, przyzwyczajenia oraz oczekiwania wobec naszej placówki.

            Przekonałam swoje koleżanki do przeprowadzenia takiej ankiety, została ona zaakceptowana przez dyrekcje szkoły i podjęto decyzję, że będzie ona wykonywana corocznie.




Pytania ankiety obejmowały następujące sfery:

Ø     emocjonalną (obejmuje obszar osobowości dziecka oraz jego potrzeb),

Ø     samodzielność (dotyczy  poziomu samodzielności ),

Ø     zainteresowania i szczególne zdolności (przedstawiona jest tu ocena rodziców, co do szczególnych zainteresowań dziecka i ewentualnych zdolności),

Ø     przewlekłe choroby, które wymagają specjalnej opieki ( szkołę interesuję choroby przewlekłe, które wymagają wiedzy nauczyciela, która może przełożyć się  na szczególną troskę i opiekę nad dzieckiem, dotyczy to również alergii).

 

Ankietę przeprowadziliśmy wśród rodziców na pierwszym zebraniu, który odbyło się w pierwszym tygodniu nauki. Została ona bardzo dobrze przyjęta. Rodzice, zgodnie z koncepcją szkoły uznały, że jest to wyraz troski  o potrzeby dzieci.  

 

 

 

Korzyści dla szkoły i uczniów:

 

Ø     zwiększenie wiarogodności szkoły, jako placówki wychodzącej naprzeciw potrzebą dzieci,

Ø     wzbogacenie wiedzy na temat dziecka,

Ø     stworzenie narzędzia badawczego, które wpłynie na podniesienie jakości szkoły,

Ø     dzięki poszerzeniu wiedzy na temat dziecka, staje się już na wstępie  podmiotem edukacji,

Ø     pozytywne efekty dydaktyczno- wychowawczych.




Korzyści dla mnie:

 

Ø     ankieta pozwoliła mi bliżej poznać powierzone mi dzieci,

Ø     doskonalenie mojej pracy zawodowej,

Ø     zwiększenie mojej wiarogodności jako nauczyciela oddziału przedszkolnego.