Szkoła
Podstawowa nr 45
81-578
Gdynia, ul. Wiczlińska 33
kształcenie
zintegrowane
nauczyciel
mianowany
okres
stażu: 1.09.2003 r.- 31.05.2006 r.
Staż związany z
ubieganiem się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego rozpoczęłam
1.09.2003 r., a zakończył się 31.05.2006 r. Zgodnie z procedurą awansu
zawodowego trwał on 2 lata 9 miesięcy.
Konstruując plan rozwoju zawodowego miałam na uwadze fakt, aby podjęte przeze mnie działania miały pozytywny wpływ na jakość mojej pracy, wszechstronny rozwój uczniów oraz podniesienie poziomu pracy szkoły a zadania zawarte w planie ściśle korespondowały z Planem Pracy Szkoły i Programem Wychowawczym Szkoły.
Starałam
się podjęte zadania wykonywać w
terminie i zgodnie z założeniami. Trudno jednak przewidzieć wszystko na
początku stażu i ograniczać się do wyznaczonych sobie zadań. Brałam więc udział
w przedsięwzięciach, które nie zostały uwzględnione w planie rozwoju
zawodowego, a były moją odpowiedzią na zmieniającą się rzeczywistość
edukacyjną.
Mój plan rozwoju zawodowego powstał w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r., ale sprawozdanie postanowiłam napisać zgodnie z najnowszym aktem prawnym dotyczącym procedury awansu, czyli Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r.
W pierwszej części sprawozdania umieściłam krótki opis przebiegu mojej pracy zawodowej. Następną część poświęciłam omówieniu zadań realizowanych w okresie stażu, wynikających z przyjętego planu rozwoju. Zadania pogrupowane są według wymagań stawianych przed nauczycielem ubiegającym się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego.. Na końcu umieściłam autorefleksje i wnioski do dalszej pracy.
PRZEBIEG PRACY ZAWODOWEJ
Pracę w zawodzie nauczyciela rozpoczęłam w 1982 r. w Szkole Podstawowej nr 1 w Koronowie, dzisiejsze województwo Kujawsko-Pomorskie. W 1997 r. podjęłam pracę jako nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 45 w Gdyni, gdzie pracuję do dziś. W okresie swojej kariery zawodowej pracowałam jako nauczyciel oddziału przedszkolnego, nauczyciel świetlicy oraz nauczyciel kształcenia zintegrowanego.
Starałam się w miarę swoich możliwości finansowych podnosić kwalifikacje. Swoją wiedzę poszerzałam poprzez zdobywanie doświadczenia oraz studia i kursy.
Lp. |
Forma/ uczelnia |
Rok |
1. 2. 3. |
Studium Wychowania Przedszkolnego i Nauczani Początkowego Studia Wyższe Zawodowe w zakresie edukacji wczesnoszkolnej z przedszkolną na Akademii Bydgoskiej Studia Wyższe Magisterskie na kierunku Pedagogika na Akademii Bydgoskiej |
1983 2001 2003 |
Uważam, że nauczyciel powinien przez cały czas trwania swojej pracy, poszerzać swoją wiedzę, dlatego jestem otwarta na wszelkie formy doskonalenia i samodoskonalenia.
Treść
niezbędnych wymagań |
Zadania |
Formy
realizacji |
§ 8 ust. 2
pkt 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej,
wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożonych działań mających na celu
doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. |
Organizowanie i prowadzenie konkursów matematycznych klas drugich i trzecich w tym również „Międzynarodowego Konkursu Matematycznego KANGUR MATEMATYCZNY” Prowadzenie koła matematycznego |
1.Od 2001 roku organizuję konkursy matematyczne klas drugich i trzecich. 2.Od 2001 roku jestem również szkolnym koordynatorem „Międzynarodowego Konkursu Matematycznego KANGUR MATEMATYCZNY”. 3.Od 2003 roku prowadzę koło matematyczne. |
|
Udział w wewnątrzszkolnym mierzeniu jakości pracy szkoły |
1.Opracowałam wraz z
zespołem samokształceniowym test kompetencji w klasie III.
Test ten posłużył do badania kompetencji trzech sąsiadujących ze sobą szkół.
Autorsko napisałam tekst literacki, który posłużył
do opracowania testu. 2.Pracowałam w zespole opracowującym dane do Raportu – Mierzenie Jakości Szkoły w zakresie III- Efekty kształcenia z obszaru „ Kształcenie”. |
|
Współtworzenie dokumentów i programów szkolnych |
1. Razem z zespołem samokształceniowym opracowałam „Śródroczną kartę osiągnięć ucznia klasy II”, a następnie dokonywaliśmy coroczną ewaluację karty. Pracowałam również w zespole ds.Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, który dokonał zmian w regulaminie WSO. 2.Przygotowałam ankietę
dla rodziców dzieci, które rozpoczęły edukację w oddziale przedszkolnym
naszej szkoły. |
§ 8 ust. 2 pkt 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. |
Wykorzystanie komputera w mojej pracy |
1. Podniosłam swoje umiejętności posługiwania się komputerem. 2.Opracowywałam świadectwa za pomocą programu komputerowego „Ocena Opisowa” Oficyny Wydawniczej Jarosława Pytlaka. 3.Opracowywałam materiały związane z pracą dydaktyczno-wychowawczą oraz dokumenty szkolne. 4.Prowadziłam dokumentację związaną z ubieganiem się o stopień nauczyciela dyplomowanego |
|
Korzystanie z Internetu i opublikowanie na stronie internetowej materiałów wykonanych samodzielnie lub we współpracy |
1. Na bieżąco korzystam z Internetu. 2. Udostępniłam opracowane
indywidualnie lub zespołowo materiały na stronie internetowej www.dyplom.lumir.com.pl: Ø Sprawozdanie z realizacji
planu. Ø Program edukacji
matematycznej – „ Kształtowanie umiejętności i zainteresowań matematycznych w
oparciu o fiszki
autokorektywne”, realizowany na kole matematycznym. Ø Ankieta dla rodziców
dzieci, które rozpoczynają edukację przedszkolną. |
§ 8 ust. 2
pkt 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i
doświadczeniem z innymi
nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla
nauczycieli stażystów i nauczycieli kontrakto- wych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonaleni zawodowego lub innych zajęć. |
Praca w zespole samokształceniowym, pełnienie funkcji przewodniczącej zespołu Prowadzenie rady szkoleniowej |
1.W latach 2005-2006 pełniłam funkcję przewodniczącej zespołu samokształceniowego. 2. Aktywnie działałam w zespole samokształceniowym, uczestniczyłam w dyskusjach dotyczących rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych. 3.Prowadziłam radę szkoleniową – „ Wpływ oceny opisowej na funkcję informacyjną, motywacyjną i wychowawczą oceniania”. |
§ 8 ust.2 pkt
4 a Opracowanie i wdrożenie programu działań
edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z
oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. |
Opracowanie i wdrożenie programu edukacji matematycznej „Kształtowanie umiejętności i zainteresowań matematycznych w oparciu o fiszki autokorektywne” |
1. Zapoznałam rodziców uczniów, uczęszczających na koło matematyczne z celami programu i po uzyskaniu ich akceptacji rozpoczęłam jego realizację. 2. Dokonałam ewaluacji programu. |
|
Wdrożenie programu edukacyjnego„Przyjaciele z Europy” |
1. Dostosowałam program do potrzeb grupy. 2. Organizowałam wystawy związane z omawianym państwem. 3. Angażowałam rodziców do pomocy w wyszukiwaniu ciekawostek dotyczących omawianego państwa. |
§ 8 ust. 2
pkt 4 c Poszerzenie zakresu działań szkoły,
w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub
opiekuńczych. |
Angażowanie rodziców do współpracy ze szkołą |
1.Zapraszałam bliskich dzieci, na uroczystości klasowe o charakterze o rodzinnym: 1. Dzień Babci i Dziadka, 2. Coroczne Wigilie z udziałem rodziców, 3. Dzień Mamy i Taty. 2. Wspólnie z rodzicami wyremontowałam dwie sale lekcyjne. 3. Zachęcałam rodziców do pomocy przy organizacji: 1. uroczystości klasowych, 2. wycieczek, wyjść do kina, teatru, 3. wycieczek do miejsc pracy rodziców, 4. festynów rodzinnych, |
|
Organizowanie wycieczek |
Zorganizowałam wycieczki krajoznawcze do: Ø wycieczka do Grodziska w Sopocie, Ø wycieczka do Wdzydz Kiszewszkich , Ø trzydniowy biwak do Sulęczyna, Ø wycieczka do muzeum strażackiego, Ø wycieczka na „Dar Pomorza”, Ø wycieczka do szkółki leśnej, Ø wycieczka do fabryki utylizacji śmieci. |
|
Organizowanie wyjazdów na basen |
W latach szkolnych 2003/2004 i 2004/2005 organizowałam wyjazdy i opiekę na basenie dla swojej klasy. Do moich obowiązków należało zorganizowanie przewoźnika, zbieranie opłat i prowadzenie rozliczeń finansowych.. |
|
Ukończone formy doskonalenia zawodowego |
W okresie stażu ukończyłam następujące formy doskonalenia zawodowego: Kursy: Ø „Ewaluacja i autoewaluacja jako metoda zapewnienia i podnoszenia jakości pracy szkoły”, Ø „ Odnaleźć Zgubka” i „ Kicia i Rufi” w ramach programu „Bezpieczne życie”, Ø „ Taniec w pracy. Metody urozmaicania zajęć ruchowych”. Szkolenia: Ø „ Edukacja medialna w nauczaniu zintegrowanym”, Ø „ Najczęściej spotykane
zaburzenia artykulacyjne u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Sposoby ich usuwania w warunkach domowych i szkolnych”. Warsztaty: Ø „ Procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Tryb i zasady przygotowania dokumentacji z uwzględnieniem specyfiki nauczania zintegrowanego”, Ø „ Inspiracje plastyczne, techniczne i muzyczne a rozwijanie kreatywności”, Ø „ Uczniowie – Rodzice- Nauczyciele”, Ø „ Miejsce i rola placówki w systemie gospodarki odpadami”, Ø „ Emisja głosu”. |
§ 8 ust. 2 pkt 4 e Wykonanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej
lub postępowania w sprawie nieletnich we współpracy z innymi osobami,
instytucjami samorządowymi |
Współpraca z Państwową Strażą Pożarną i Policją |
1. Wdrożyłam program „Bezpieczne życie”. 2.Ukończyłam kurs „Odnaleźć Zgubka” (postępowanie w przypadku zaginięcia dziecka), i kurs „Kicia i Rufi” (zapobieganie nieszczęśliwym wypadkom domowym).Przeprowadziłam zajęcia, również w terenie, gdzie w sposób praktyczny wdrożyłam założenia kursu. 3.Uczestniczyłam wraz z dziećmi w pokazie psów ratowniczych „Poszukiwanie zaginionego dziecka”, który odbył się w Jednostce Ratowniczo- Gaśniczej nr 4 w Gdyni. 4. Uczestniczyłam ze swoją klasą w zajęciach z psem pod hasłem „Czy pies musi gryźć ?”. 5.Wzięłam udział w dniach otwartych Policji.
|
|
Współpraca z Klubem Seniorów |
1. Pomoc przy spotkaniu inauguracyjnym klubu, które odbyło się w grudniu 2004 roku : Ø przygotowanie wraz z moim kołem tanecznym części artystycznej, Ø pomoc przy przygotowaniu poczęstunku dla zaproszonych gości. 2.Nawiązanie stałej współpracy z klubem seniorów: Ø pomoc przy organizowaniu uroczystych spotkań z okazji Wigilii, Andrzejek, Wielkanocy ( część artystyczna ), Ø przygotowanie wraz z dziećmi upominków z okazji świąt (seniorzy rewanżowali się dzieciom), Ø wspólne przygotowywanie wystroju sal przed uroczystymi spotkaniami klubu. |
§
8 ust. 2 pkt 4 f Uzyskanie innych znaczących osiągnięć zawodowych |
Przygotowanie uczniów do uczestnictwa w konkursach szkolnych i pozaszkolnych Uzyskanie nagród dyrektora |
1. Uczniowie z mojej klasy w roku szkolnym 2004/2005 osiągnęli następujące sukcesy: 1. I miejsce w Szkolnym Konkursie Wiedzy o Gdyni (egzekwo dwoje uczniów z mojej klasy), 2. II miejsce w Szkolnym Konkursie Wiedzy o Gdyni, 3. II miejsce w Szkolnym Konkursie Ekologicznym ( egzekwo dwoje uczniów z mojej klasy), 4. I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Literackim „Dziecko Niepełnosprawne wokół nas”, 5. III miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy o Papieżu Janie Pawle II, 6. Wyróżnienie w Międzyszkolnym Konkursie Plastycznym o Mikołaju, 7. Wyróżnienie w Międzyszkolnym Konkursie Recytatorskim. W maju 2005 roku moja klasa uzyskała I miejsce wśród dziewięciu klas, które przystąpiły do testu kompetencji klas trzecich. W roku szkolnym 2003/2004: - zespołowo: 1. I miejsce w Szkolnym Konkursie Wiedzy o Gdyni, 2. I miejsce w konkursie Wiedzy o Języku Angielskim, 3. II miejsce w Konkursie Sportowym, 4. II miejsce w Konkursie Ortograficznym. - indywidualne: 1. I miejsce w Konkursie Rozumienia Tekstu, 2. II miejsce w Konkursie Rozumienia Tekstu, 3. I miejsce w Konkursie Czytelniczym, 4. II miejsce w Konkursie Czytelniczym. Międzynarodowy Konkurs Matematyczny KANGUR MATEMATYCZNY Bardzo dobry wynik uzyskał
uczeń klasy III C- Dokowicz Robert -
102,50 Wyróżnienie uzyskał uczeń klasy
II A- Milczek Paweł - 97,50 Wyróżnienie uzyskał uczeń klasy
II B- Stankiewicz Paweł - 86,25 W okresie stażu otrzymałam dwukrotnie Nagrodę Dyrektora |
§
8 ust. 2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych |
Rozpoznawanie i rozwiązywanie dwóch przypadków: 1.Zintegrowanie dwóch zespołów klasowych, które zostały rozwiązane po pierwszym roku nauki. 2. Trudności adaptacyjne
dziecka w grupie rówieśniczej. |
1. Obserwowałam i analizowałam problem oraz planowałam swoje działania. 2. Organizowałam szereg przedsięwzięć wychowawczych i dydaktycznych mających na celu zintegrowanie klasy. 3.Podejmowałam działania integrujące rodziców. 4.Obserwowałam ucznia, prowadziłam rozmowy z jego rodzicami, kontaktowałam się z pedagogiem, co w efekcie pozwoliło mi zdefiniować problem. 5.Dokonałam opisu i analizy dwóch przypadków edukacyjno- wychowawczych, w których wykazałam się umiejętnością rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych. |
AUTOREFLEKSJE
I WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY
Wszystkie zadania, które zaplanowałam na początku stażu, udało mi się zrealizować. Nie mam wątpliwości, że działania te miały pozytywny wpływ na poziom szkoły. Szczególną satysfakcję sprawiają mi efekty kształcenia i wychowania powierzonych mi dzieci. Przekłada się to na lepszy start moich uczniów w innych placówkach, ale wiąże się również z docenianiem mojej pracy.
Jestem głęboko przekonana, że każda forma doskonalenia nauczyciela ma wpływ na jakość jego pracy. Tak też starałam się postrzegać staż, jako jeszcze jedną formę doskonalenia. Realizując zaplanowane działania pogłębiałam wiedzę i wzbogacałam swój warsztat. Jestem przekonana, że będzie to procentowało w mojej dalszej pracy dydaktyczno- wychowawczej. Moim zamiarem jest kontynuowanie rozpoczętych w czasie stażu zadań. Mam poczucie dobrze spełnionego obowiązku, co nie pozostaje bez wpływu na moją samoocenę. Nie znaczy to, że przestanę pracować nad sobą. Nadal chcę doskonalić swoje kwalifikacje, podnosić jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować zadania szkoły.
Wnioski do dalszej pracy:
· kontynuacja rozpoczętych działań dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych,
· kontynuacja podjętej współpracy z instytucjami i organizacjami,
· udział w różnych formach doskonalenia zawodowego zgodnie z potrzebami własnymi oraz szkoły.
Gdynia, 6.06.2006 r. Opracowała: mgr Beata Jarzewska- Wojtasik