Nowelizacja
do Programu
Adaptacyjnego Przedszkola Samorządowego Nr 24 w Gdyni
Powstanie
nowelizacji Programu Adaptacyjnego naszego przedszkola zostało podyktowane
koniecznością zapoznania Rodziców z podstawowymi informacjami
dotyczącymi adaptacji dziecka - przed rozpoczęciem cyklu spotkań adaptacyjnych .
Pozwoli to
na bardziej świadome uczestnictwo rodziców w całym procesie adaptacji oraz zwróci uwagę na ważność nowego etapu w życiu ich dzieci.
Aneks
zawiera głównie istotne informacje skierowane do rodziców dotyczące odpowiedzi
na pytania ,które każdy rodzic powinien sobie zadać ;
1.Czy moje dziecko dojrzało
do pójścia do przedszkola?
2.Jak
przygotować dziecko do pobytu w przedszkolu?
3.Jak
wesprzeć moje dziecko w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu?
4.Co
powinienem wiedzieć o procesie adaptacji dziecka trzyletniego?
Zazwyczaj dzieci
osiągają tę dojrzałość między
l.
Dziecko
powinno być przygotowywane stopniowo, nie róbmy wszystkiego na raz,
rozciągnijmy ten proces w czasie, aby mogło oswoić się z myślą o tym, że idzie
do przedszkola.
Pamiętaj, że
nawet, jeśli znajdziesz idealne przedszkole i dobrze przygotujesz dziecko, i
tak Twój maluch ma prawo wyrażać sprzeciw i niezadowolenie - w końcu w jego
życiu zaszła radykalna zmiana i potrzeba czasu, aby ją zaakceptował. Jeśli
przetrwacie pierwszy miesiąc, dalej będzie już z górki i tylko patrzeć jak Twój
maluch z przejęciem opowie Ci o swych pierwszych przyjaźniach i z dumą pokaże
swoje zdjęcie z Balu Karnawałowego!
Trzeci rok życia
dziecka to wiek nazywany przez psychologów początkiem okresu przedszkolnego,
który trwa do momentu pójścia dziecka do szkoły. Dla większości rodziców
oznacza to, że trzylatek może już przez dłuższy czas pozostać poza domem, pod
opieką innych osób niż rodzice. W wieku 3 lat liczne dzieci zaczynają
uczęszczać do przedszkola -wpływy rodziny zostają wtedy uzupełnione wpływami
przedszkola.
Aby przedszkole
mogło wypełniać stawiane przed nim zadania, konieczne jest dobre przystosowanie
dziecka do tego środowiska. Wyrazem dobrej adaptacji małego dziecka do przedszkola
jest umiejętność zaspokojenia na terenie tego środowiska potrzeb własnych oraz
zdolność do spełnienia stawianych mu wymagań. Aby dziecko jednak czegokolwiek
nauczyć, musi ono osiągnąć określony poziom dojrzałości.
Dojrzałość przedszkolna dziecka zdefiniowano jako równoznaczną "z osiągnięciem takiego
stopnia rozwoju fizycznego, umysłowego oraz społeczno-emocjonalnego, jaki
pozwala mu na pozostawanie w ciągu kilku godzin dziennie pod opieka personelu
przedszkola, współuczestniczenie w zajęciach tam organizowanych."(wg
Bochelowska)
Tymczasem
dzieci wstępujące do przedszkola różnią się między sobą poziomem zdolności
przystosowawczych. Część z nich adaptuje się do przedszkola łatwo, część
natomiast ma w tym zakresie poważne trudności. Wiążą się one na ogół z
zagrożeniem poczucia bezpieczeństwa, któremu towarzyszy lęk, niepokój przed
samotnością, z brakiem oparcia w osobach bliskich, przytłaczającą ilością
nowych bodźców, nie możnością sprostania trudnym sytuacjom.
Adaptacja trzylatka w przedszkolu jest źródłem wielu stresów zarówno dla
dziecka, jak i dla rodziców. We wrześniu płaczą w przedszkolu dzieci- dlatego,
że po trzyletnim pobycie z mamą muszą się z nią rozstać – z mamą ,
która była w każdej potrzebie i na każde zawołanie. Natomiast rodzice często widzą , jak
dziecko rozpaczliwie broni się przed pozostaniem w obcym miejscu, nie pozwala
na to by mama czy tata mogli wyjść z
sali.
Wtedy
to rodzice niejednokrotnie
zaczynają wątpić w słuszność zapisania dziecka do przedszkola i zostawiania
zapłakanej, zalęknionej pociechy wśród obcych ludzi w obcym otoczeniu.
Co robić, aby dzieci z uśmiechem
przychodziły do przedszkola i czuły się tu bezpiecznie? Należy, stworzyć
dzieciom takie warunki, które uwzględniałyby ich wrażliwość, dobro społeczne
oraz potrzeby przedszkola jak i rodziców dziecka. Dlatego tak ważne są
spotkania adaptacyjne, które prowadzone są w przedszkolu .
Ten cykl spotkań stworzy
możliwość udziału rodziców z dziećmi w spotkaniach adaptacyjnych. Dzieci mogą
się bawić z rodzicami, z kolegami uczęszczającymi już do przedszkola, brać
udział w zajęciach dydaktycznych i zabawach w ogrodzie.
Spotkania nasze mają na celu :
Z naszych obserwacji wynika, że
dzieci biorące udział w tego typu zajęciach łatwiej adaptują się w przedszkolu
i przychodzą do nas we wrześniu znając przedszkole jako
miejsce bezpieczne i przyjazne. Pragniemy, aby wszystkie przedszkolaki z
uśmiechem przychodziły do naszego przedszkola.
Przekroczenie progu przedszkola przez dzieci 3-letnie to moment rozpoczęcia
życia w dwu środowiskach: rodzinnym i instytucjonalnym. Aby stworzyć dzieciom
lepszy start przedszkolny należy posiąść wiedzę na temat trudności, jakie
napotyka dziecko w początkowym okresie pobytu w przedszkolu. Z analizy potrzeb
i właściwości rozwojowych dziecka oraz możliwości ich zaspokajania w środowisku
instytucjonalnym za najtrudniejsze dla dziecka uznać można:
Dziecko
3-letnie przez pierwsze dni pobytu w przedszkolu jest zdezorientowane. Nie wie,
z kim ma nawiązać bliższy kontakt emocjonalny i kto będzie zaspokajał jego
potrzeby. Sytuację tą komplikuje fakt, że jednego dnia przyjmuje się większość
dzieci do grupy i
pozostają w niej bez
rodziców,a nauczycielka nie ma
możliwości nawiązania dłuższych kontaktów z każdym dzieckiem.
Dziecko pozostawione przez matkę, która zaspokajała jego wszystkie potrzeby przeżywa lęk,
ponieważ utraciło fizyczny kontakt z mamą .Ten stan bardzo obniża poczucie
bezpieczeństwa dziecka, a wywołane tym napięcie emocjonalne wpływa
niekorzystnie na proces przystosowawczy do nowego środowiska. Obniża, bowiem
sprawność motoryczną i dezorganizuje czynności poznawcze.
Drugi aspekt tego zagadnienia wiąże się z zaspokajaniem tzw. potrzeb dnia
codziennego, czyli odżywianiem, odpoczynkiem poobiednim, załatwianiem potrzeb
fizjologicznych. Czynności te wywołują u dzieci najwięcej reakcji negatywnych i
różnych form protestu. Z pewnością warunki przedszkola nie tworzą klimatu
intymności i bliskości,
jakie dziecko ma w domu. Zatem zakres i poziom posiadanych przez dzieci umiejętności
samoobsługowych z pewnością wpłynie na ich poczucie bezpieczeństwa i
niezależności w nowym otoczeniu. Dzieci ze słabszymi umiejętnościami w tym
zakresie mogą czuć się bezradne, opuszczone, co z pewnością wpływa na ich
samopoczucie i stosunek do nowego środowiska.
Małe dziecko
wkraczając do przedszkola musi od razu nawiązać dwa typy interakcji
wymagających zróżnicowanych zachowań i umiejętności. Jeden typ to: dziecko -
inni ludzie (nauczyciele, obsługa, rówieśnicy), drugi to dziecko - środowisko
przedmiotowe.
W interakcjach
podmiotowych dziecko najpierw poznaje dorosłych pracujących w grupie. Nawiązane
wątłe więzi z nauczycielem zostają zerwane, gdy do grupy wchodzi drugi nauczyciel . Może wówczas pojawić się u dziecka reakcja
emocjonalna tj: płacz, nawrót pytań o rodziców, gdyż odczuwa ono stan
zagubienia, niezrozumienia sytuacji, co również niekorzystnie wpływa na proces
przystosowania..
Drugi kierunek
nawiązywanych interakcji to dziecko - rówieśnicy. W pierwszych dniach spotykają
się nieznane sobie dzieci w nieznanym środowisku. Rozłąka z najbliższymi i nowa
sytuacja bardzo absorbuje dziecko, a zachwiane poczucie bezpieczeństwa nie
sprzyja nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, którzy mają podobne problemy. Dziecko w tej
sytuacji bardziej preferuje kontakty z dorosłymi. Z danych o rozwoju społecznym
3-latka wiemy, że jest ono na początku drogi uspołeczniania się. Dzieci w tym
wieku nie są w stanie dłużej współdziałać ze sobą, uzgadniać planów wspólnej
zabawy. Dopiero pod wpływem dłuższego, wspólnego pobytu rozwijają się
późniejsze kontakty, zawiązują pierwsze przyjaźnie, a interakcje stają się
atrakcyjne.
Dziecko musi w
ciągu pierwszych dni pobytu nawiązać wiele interakcji przedmiotowych oraz
zyskać orientację w nowej przestrzeni i przyswoić sobie wiele informacji
organizacyjnych. Dziecko znajduje się w nowym otoczeniu, które stanowią nowe
pomieszczenia, meble, sprzęty. Dopiero będzie poznawało ich funkcję oraz zasady
korzystania wynikające ze zbiorowego charakteru życia. Wszystko jest własnością
społeczną, co narzuca pewne ograniczenia w swobodnym korzystaniu z nich.
Przestrzeń, w jakiej dziecko ma poruszać się samodzielnie, nastręcza wiele
trudności, gdyż jest z reguły dużo większa i inna od domowej. Obowiązują w niej
nowe rozwiązania komunikacyjne, nowe zasady korzystania z łazienki, szatni.
Często obserwuje się u dzieci poczucie zagubienia, a pojęcie "moje
przedszkole" utożsamiają tylko ze swoją salą. W momencie opuszczenia jej
(wyjście do szatni,toalety) zaczynają płakać i pytać o
mamę. Ta drobna zmiana wywołuje ostre reakcje emocjonalne, świadczące o braku
poczucia bezpieczeństwa. Trudności w przystosowaniu mogą wiązać się też z
brakiem orientacji w zakresie organizacji i rytmie dnia w oddziale
przedszkolnym. Dzieci będą zdobywać tę wiedzę dopiero w toku
własnych doświadczeń. W pierwszych dniach pobytu dziecko ma bardzo skąpy zasób
wiedzy o czynnościach, które będzie wykonywało, ich kolejności, czasie trwania.
Stan ten przyczynia się u dziecka do utraty poczucia kontroli nad tym, co będzie
się działo w nowym środowisku.
Nieco innego
wysiłku wymaga od dziecka uczenie się roli przedszkolaka. Instytucjonalny
charakter sprawowania opieki nad dziećmi wymaga od nich pewnego
podporządkowania się narzucanej im organizacji życia, przestrzegania pewnych
reguł postępowania grupowego, trybu zaspokajania swoich podstawowych potrzeb.
Dziecko musi pogodzić się z brakiem komfortu i intymności, przebywania w gwarze,
a nawet hałasie przez kilka godzin dziennie.
Innym problemem
związanym z rolą przedszkolaka to wykształcenie u 3-latka poczucia współżycia,
współdziałania. Dziecko jest przynależne do grupy, do której mówi się w liczbie
mnogiej, czyli bezosobowej, a jest ono jeszcze w fazie silnego egocentryzmu i
wymaga bliskości oraz uwagi dorosłych. Grupowy charakter życia w przedszkolu
nie zaspokaja tych jego potrzeb, przeciwko czemu może się buntować.
Na przeżycia
dziecka w przedszkolu zwykle nakładają się zmiany w organizacji życia w
rodzinie. Często z
faktem oddania dziecka do przedszkola wiąże się podejmowanie przez matkę pracy.
Zmienia się wówczas dotychczasowy rytm dnia w rodzinie. W następstwie konieczności
wcześniejszego wstawania pojawia się pośpiech, rosną wymagania rodziców,
dziecku poświęca się mniej czasu. To wszystko stanowi dla niego niezrozumiały
splot wydarzeń, które mogą być odbierane jako utrata miłości matki, wywoływać
poczucie opuszczenia, osamotnienia , itp. co dodatkowo
komplikuje adaptację do przedszkola.
Podsumowując dla
wielu dzieci pierwsze kontakty z przedszkolem są źródłem przykrych napięć
emocjonalnych utrudniających im przystosowanie. Jednak przedszkole jest dobrym
środowiskiem do uczenia dziecka niezależności i uspołecznienia. Kontakty z
rówieśnikami uczą norm współżycia i respektowania grupy społecznej. Dziecko
szybciej się do niego przystosuje i zniesie niedogodności życia zbiorowego, gdy
będzie go postrzegało jako bezpieczne i atrakcyjne dla
siebie. Do tego też będziemy dążyć w swojej pracy wychowawczej i dydaktycznej.
Adaptację ułatwia:
Przygotowanie dziecka do rozstania z rodzicami, do pobytu w przedszkolu to
zadanie bardzo ważne i jednocześnie trudne. Wymaga wielu przemyślanych działań
ze strony personelu przedszkola oraz dużego zainteresowania ze strony rodziców.
Trudno, bowiem
twierdzić, że dziecko zrozumie konieczność pobytu w przedszkolu, bo mama musi
pracować, a długa rozłąka jest wyłącznie dla jego dobra. Ono pozostawione w
obcym miejscu, pośród obcych ludzi zaczyna odczuwać strach separacyjny, strach
przed utratą ukochanej osoby, którą jest najczęściej matki. Emocja ta jest zupełnie naturalna i jest
ona tym silniejsza, im mocniejszy jest związek z mamą.
Negatywne przejawy
stresu są problemem dla wszystkich stron procesu adaptacyjnego:
Jednak bez wątpienia największe koszty ponosi dziecko i ono jest w
najtrudniejszej sytuacji. Nie potrafi pojąć zjawiska upływu czasu i nie zna
przyczyn i skutków zdarzeń zewnętrznych ani praw
rządzących światem. To my dorośli, rodzice i nauczyciele musimy mu w tym pomóc.
Rodzic ,który pragnie by jego dziecko gotowe wkroczyło w
przedszkolny świat, powinien
odpowiedzieć sobie na następujące pytania czy moje dziecko….
Pragnąc maksymalnie zmniejszyć dramat przystosowania dziecka do przedszkola, bo
uniknąć się go nie da, warto dostatecznie wcześnie przygotować dziecko do nowej
sytuacji i stopniowo przyzwyczajać je do przebywania w nowym miejscu pod opieką
osób trzecich. Do trudnych sytuacji trzeba po prostu dziecko i siebie
przygotować.
Przygotowując dziecko do przedszkola należy wzmacniać
kontakty społeczne poprzez zachęcanie go do pozostawania w grupie dzieci-,
pomaganie w zdobywaniu doświadczeń w dzieleniu się z innymi zabawkami,
współpracy i wspólnej zabawy. Starajmy się też, aby dziecko zdobyło pierwsze
samodzielne doświadczenia w większej grupie dzieci. Z daleka obserwujemy i
pomagamy, aby nowe doświadczenia były miłym przeżyciem lub kończyły się
radośnie.
Zatem dziecko
wykazuje gotowość do przedszkola, kiedy poznało i zaakceptowało podstawowe
elementy i zasady współżycia społecznego - nie boi się pozostać przez dłuższą
chwilę samodzielnie w grupie dzieci. Te doświadczenia są niezbędne gdyż kiedy zostaje
wprowadzone pierwszy raz do grupy przedszkolnej, z 25 dziećmi nie powinno się
czuć przerażone. Wystarczająco dużym przeżyciem będzie i tak dla niego nowe
środowisko i nowi koledzy.
Inną sprawą,
wydaje się oczywistą jest umiejętność dziecka do zgłaszania potrzeb
fizjologicznych, załatwiania tych potrzeb w toalecie, mycia rączek, picia z
kubeczka i posługiwania się łyżeczką. Pozostałe podstawowe umiejętności jak np.
zdjęcie i założenie majteczek, ubieranie się nie są konieczne, choć dla dziecka
bardzo pomocne w codziennym życiu przedszkolnym.
Aby przygotować dziecko do
przedszkola wskazane jest wspólne kilkukrotne odwiedzanie placówki, do której
będzie chodziło. Szczególnie zalecamy uczestnictwo w spotkaniach adaptacyjnych
oraz odwiedzenie nas podczas corocznego festynu rodzinnego z okazji Dnia
Dziecka ’’ Piknik na trawie’’.Takie wizyty bardzo pozytywnie wpływają na nastawienie
dziecka, poczucie bezpieczeństwa i są korzystniejsze niż opowiadanie o
przedszkolu. Prócz tego dziecko będzie miało pobudzoną ciekawość do poznania
nowych zabawek, dalszych doświadczeń wspólnej zabawy.Pójście do przedszkola
powinno być dziecku przedstawiane jako sprawa zupełnie
naturalna, wręcz winno być dumne z osiągniętej dojrzałości, że będzie mogło
wreszcie chodzić do przedszkola.
Niedopuszczalne
jest straszenie przedszkolem w rodzaju: tam ciebie nauczą, skończą się dobre czasy
przy mamusi, tam zrobią z ciebie grzeczne dziecko. Wręcz przeciwnie należy
dziecku prezentować pobyt w przedszkolu jako miejsce
nieograniczonych możliwości zabawy i nowych kontaktów, gdzie wszyscy będą je
lubić i mu pomagać. Dla nieprzygotowanego dziecka nowa sytuacja przyjścia do
przedszkola, a więc zmiany środowiska jest często szokiem i dramatem. Codzienne
rozstania stają się tragedią, dzieci płaczą nawet już wieczorem bojąc się pójść
do przedszkola. Podczas pobytu w przedszkolu nie chcą nawiązywać kontaktu z
innymi dziećmi i cały czas czekają, aż je odbiorą. Musi wtedy upłynąć o wiele
więcej czasu zanim dziecko przekona się do atutów nowego środowiska i do tego,
że rozstanie jest chwilowe i że zawsze przyjdą rodzice.
Wskazane
jest opóźnienie oddania dziecka do przedszkola, jeśli w ostatnim czasie miały
miejsce zdarzenia, które mogły wywołać u dziecka duży stres. Może ono, bowiem
łączyć pójście do przedszkola z przedłużeniem albo konsekwencjami niedobrych
sytuacji. Można tu wymienić pobyt w szpitalu, długie rozstanie z rodzicami. Z
równie dużym problemem można się spotkać, kiedy rozpoczęcie uczęszczania
dziecka do przedszkola zbiega się z poważnymi problemami w domu, np. rozwód,
odejście któregoś z rodziców. Oddanie do przedszkola może dodatkowo spotęgować
poczucie zagrożenia. Korzystniej by było, aby opóźnić pójście do przedszkola,
aż dziecko uspokoi się emocjonalnie, albo przez dłuższy czas pozostawiać
dziecko bardzo krótko w przedszkolu, od godziny do kilku godzin.
Rodzice podejmując po raz pierwszy ważną decyzję związaną z zapisaniem swojego
dziecka do przedszkola mają z pewnością wiele wątpliwości, co do przygotowania
i pobytu pociechy w przedszkolu.
Rozpoczęcie przez
dziecko edukacji przedszkolnej jest momentem przełomowym w jego życiu
społecznym. Dla wielu dzieci oznacza ono pierwsze kontakty z dużą grupą
rówieśników, których jakość jest znacząca dla rozwoju i późniejszego
funkcjonowania w różnych środowiskach. Fakt ten wiąże się ze zmianą dotychczasowego
trybu życia i zaspokajania potrzeb, do czego dołączają się nowe dla dziecka
zadania związane z funkcjonowaniem w grupie przedszkolnej. Niesie to za sobą
większe napięcie emocjonalne, lęk, niepewność i niechęć do przedszkola.
Naturalne w takich sytuacjach są przejawy płaczu, krzyku, zamykania się w
sobie, odmowa wykonywania pewnych działań - to tylko niektóre reakcje dziecka,
które broni się w ten sposób przed utratą poczucia bezpieczeństwa.
Przystosowanie
dziecka do przedszkola jest procesem trudnym, złożonym i wymagającym działań w
kilku płaszczyznach:
Ten ogrom zadań, którym dziecko musi sprostać,
powoduje, że najczęściej mamy do czynienia z oznakami wieloaspektowej reakcji
stresowej na nową sytuację i jej wymagania. Przejawia się ona w różnych
sferach, zarówno na terenie placówki, jak i w domu i trwa czasem wiele tygodni.
Jak zatem pomóc ten stres zmniejszyć, zniwelować? Nasze działania ułatwiające
dziecku adaptację w przedszkolu: