|
|
obejmujący klasy I - III pt.: "ŻYĆ BEZPIECZNIE" |
|
Pracując z dziećmi młodszymi zauważyłam, że rozmowy na temat bezpieczeństwa należy
rozpocząć jak najwcześniej, ponieważ tylko takie podejście do zagadnień jest w
stanie przynieść oczekiwane rezultaty. |
Budując program autorski o tematyce bezpieczeństwa miałam na uwadze lepsze niż
dotychczas przygotowanie uczniów z zakresu kształtowania właściwych postaw wobec
niebezpieczeństw jakie czyhają na dzieci w najbliższym otoczeniu zarówno w domu
jak i w szkole.
|
Narzędziem badawczym programu będą opracowane przeze mnie testy. Testy skierowane
są do uczniów mojej klasy, a także (jako grupy kontrolnej) dla klasy, w której
program nie będzie realizowany. |
Wychodząc naprzeciw potrzebom rodziców oraz chcąc podzielić się z nimi wiedzą
zdobytą na szkoleniach przygotowałam ankietę dla rodziców pt. "Bezpieczna szkoła"
oraz opracowałam program spotkań z rodzicami. Tematyka spotkań z rodzicami została
uzgodniona na ostatnim zebraniu w klasie "0" i wynikła z zainteresowań takimi
tematami. Problemy będą przedstawione w formie prelekcji informacyjno-edukacyjnej
oraz wykładu. Odbywać się będą przy okazji zebrań z rodzicami lub w ramach
konsultacji. W prelekcjach wykorzystam ćwiczenia i materiały otrzymane na
odpowiednich kursach:
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
1. Uświadomienie konieczności zapewnienia sobie bezpieczeństwa w najbliższym otoczeniu. Uświadomienie dzieciom, że współuczestniczą w tworzeniu podstaw własnego bezpieczeństwa, że same mogą czuwać nad bezpieczeństwem swego otoczenia. | 1. Przeprowadzenie dokładnego przeglądu swego najbliższego otoczenia.Odwoływanie się do przykładów. | 1. Prawidłowa postawa podczas siedzenia przy biurku. | Rozwiązywanie zagadek.Zakreślanie na karcie pracy wszystkich niebezpieczeństw grożących potknięciem. |
2. Kształtowanie umiejętności spostrzegania i uwrażliwienia na czyhające niebezpieczeństwa poprzez upadek. | 2. Pogadanki na temat upadków, które są najczęstszą formą wypadków. | 2. Noszenie odpowiedniego obuwia z uwzględnieniem odpowiednich warunków. | Zabawa " detektyw tygodnia" ( zadaniem dziecka jest codzienna kontrola, czy wszystko jest w porządku zanim wszyscy usiądą do zajęć). |
3. Zwrócenie uwagi jak niebezpieczne może być potknięcie się o przeszkodę. | 3. Zapewnienie bezpieczeństwa w najbliższym otoczeniu (w szkole i w domu). Omówienie przyczyny potknięć zdarzających się w domu i w szkole. | 3. Uwrażliwienie na to co możemy zrobić dla poprawy bezpieczeństwa dzieci. | Budowanie i pokonywanie toru przeszkód. |
4. Zrozumienie przez dzieci, dlaczego należy zachować ostrożność podczas wspinaczki, jak się to robi. | 4. Odpowiednie zabezpieczenie przedmiotów zagrażających zdrowiu dziecka.Zajęcia ruchowe "Wspinanie się i schodzenie". | 4.Uczenie kierowania się zdrowym rozsądkiem, zwrócenie uwagi na baczne rozglądanie się dookoła siebie. | Czytanie bajki " Pouczający dzień" |
|
|||
|
|
|
|
1. Uświadomienie dzieciom, że leki mogą być niebezpieczne dla zdrowia, jeżeli są stosowane niezgodnie z przeznaczeniem. | 1. Rozmowa na temat stosowania leków z pielęgniarką szkolną. Opowiadanie "Tabletki babci"Pogadanka na temat tego gdzie chowamy lekarstwa, dlaczego? Wypowiedzi dzieci "Dlaczego lekarz czasem zapisuje lekarstwa?" | 1.Uwrażliwienie dzieci , aby bez kontroli rodziców same nie stosowały , ani nie dotykały żadnych lekarstw. | Samodzielne używanie przez dzieci plastra. Rozwiązywanie labiryntu "Zamknij kluczem lekarstwo w apteczce". |
2. Zapoznanie dzieci z symbolami, którymi oznakowane są niebezpieczne wyroby, które mogą używać tylko dorośli. | 2. Pokaz symboli jakimi zaopatrzone są przedmioty, które mogą być używane tylko przez dorosłych. | 2. Uwrażliwienie dzieci , aby bez kontroli rodziców same nie stosowały , ani nie dotykały żadnych przedmiotów , które są oznakowane wcześniej poznanymi symbolami. | Rysowanie po śladzie- symbole oznaczające niebezpieczne produkty. |
3. Kształtowanie postawy dziecka jak należy zachować się w razie połknięcia szkodliwych środków. | 3. Wizyta w sklepie chemicznym , odczytywanie symboli zaznaczonych na niektórych produktach. | 3. Prawidłowe zachowanie się dziecka w razie połknięcia szkodliwych środków. | Zdanie relacji z wycieczki, wyjaśnienie znaczenia symboli. Wykonanie plakatu "To trucizna" |
|
|||
|
|
|
|
1. Uświadomienie uczniom, że pierwszą i najskuteczniejszą pomocą przy oparzeniach jest chłodzenie ich pod zimną, bieżącą wodą przez ok. 15 minut. | 1.Dialog na temat tego, czy któreś z dzieci poparzyło się kiedyś? Jak to się stało? Plątaninka sylabowa. | 1. Uczenie kierowania się zdrowym rozsądkiem. Prawidłowe zachowanie się w razie poparzenia. | Rozwiązywanie labiryntu- znajdź nitkę prowadzącą do prawidłowej odpowiedzi. |
2. Zapoznanie dzieci z czujką pożarową. | 2. Spacer po szkole w celu szukania wyjścia ewakuacyjnego. Dyskusja na temat urządzeń elektrycznych.Zajęcia "Żywy łańcuch" | 2.Uwrażliwienie dzieci na sposób reagowania na dźwięk alarmu. |
Zabawa "Ciuciubabka z czujką"( dzieci z zamkniętymi oczami idą spokojnie w miejsce,
z którego dochodzi dźwięk czujki). Zabawa ruchowa "Ewakuacja" po usłyszeniu sygnału dzieci idą spokojnie w miejsce wcześniej ustalone. |
|
|||
|
|
|
|
Uświadomienie dzieciom, jak ważne jest noszenie kasku rowerowego. |
Wypowiedzi na temat ilustracji "Czego zapomniał Rufi"Dyskusja na temat,
jak ważne jest używanie kasku rowerowego. Eksperyment z mini-kaskiem i surowym jajkiem. |
Uczenie kierowania się zdrowym rozsądkiem. Uwrażliwienie na to co możemy zrobić dla poprawy bezpieczeństwa dzieci. Bezpieczna jazda na rowerze z użyciem kasku. |
Plakaty wykonane techniką dowolną "Kask nie tylko na rower" |
|
|||
|
|
|
|
Umiejętność wezwania przez dzieci pogotowia, wykręcając numery alarmowe, w sytuacji zagrożenia |
Kolorowanie numerów alarmowych na karcie pracy. Rozmowa z dziećmi o tym, kiedy należy dzwonić pod numery alarmowe. Wypowiedzi dzieci na temat, od kogo można otrzymać pomoc? Opowiedzenie dzieciom o tym jakie pytania zadaje dyspozytor odbierając telefon, aby wysłać właściwą pomoc. |
Nauczenie dzieci trzech podstawowych numerów telefonów alarmowych. Uczenie radzenia sobie dzieciom w razie zagrożenia. |
Wyjście na pobliską komendę Policji. Zdanie relacji z wycieczki. Karta pracy kontrolna. Wizyta w budce telefonicznej. Sprawdzenie, czy dziecko umie korzystać z aparatu na karty lub żetony. |
|
|||
|
|
|
|
1. Zrozumienie znaczenia słowa " zgubić się"Uświadomienie dzieciom, że dorośli zawsze szukają dziecka, które się zgubiło i nie przestają szukać, dopóki go nie znajdą. |
1. Rozmowa z dziećmi na temat tego co odczuwamy, kiedy się zgubimy? Co czują rodzice? Opowiadanie ilustracji "Dlaczego Zgubek boi się?" na podstawie własnych przeżyć. |
1. Radzenie sobie w sytuacji, kiedy dziecko się zgubi. | Opowiadanie i pokazywanie przez dzieci, w formie sprawdzianu w terenie, co mogą zrobić w sytuacji, gdy się zgubią. |
2. Uświadomienie dziecku, że jeśli się zgubiło, powinno zachować spokój. | 2. Wytłumaczenie dzieciom , że w sytuacji zgubienia się powinny znaleźć sobie w lesie drzewo-przyjaciela i przytulić się do niego, żeby znaleźć pociechę. | 2. Prawidłowe zachowanie się dzieci w sytuacji zgubienia się. | Rysowanie swojego drzewa i "ubieranie" go. |
3. Nauka dziecka wykonywania sygnałów alarmowych poprzez "ozdabianie" drzewka lub
rysowania znaków stopu. Dziecko powinno wiedzieć, że jeżeli się zgubi, musi robić wszystko, żeby poszukujący je słyszeli (powinno posłużyć się gwizdkiem). |
Ćwiczenia w terenie "Ozdóbmy drzewko" (dzieci wieszają różne dziwne rzeczy, które
znajdą w kieszeni albo w pobliżu na ziemi). Dyskusja na temat czym mogą posłużyć się dzieci aby sporządzić znak stopu. Rysowanie własnych propozycji sygnałów alarmowych. Zabawa " Zagwiżdż na mój sygnał". |
Nauczenie dziecka sposobu pokazywania miejsca swojego pobytu, poprzez oznakowanie swojego drzewka-przyjaciela i innych krzaków w pobliżu (ze zwróceniem uwagi by nie wieszały swoich ubrań, bo rozbierając się marzną). | Zajęcia przewidziane na pół dnia: "Przytul się do drzewa. Staraj się, by było cię widać i słychać. Utrzymuj ciepło". |
4. Uświadomienie dzieciom, że powinno dbać o to, by było mu ciepło i sucho,
że nie wolno mu zdejmować z siebie ubrań. Umiejętność zbudowania szałasu oraz ochrony przed wilgocią i "złodziejami ciepła" (zimne kamienie, pnie, zimno ciągnące od ziemi). Uświadomienie dzieciom, jak niebezpieczne może być jedzenie tego, czego nie znają. |
4. Wypowiedzi dzieci na temat "Dlaczego Zgubek buduje szałas? "Pokaz na zdjęciach jak trudno odróżnić jadalne jagody od trujących. |
4. Dzieci potrafią zbudować szałas. | Rozwiązywanie krzyżówki. |