mgr Bożena Charycka Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 45 w Gdyni |
|
1. Dane o książce | |
Autor - Tytuł - Ilustrator - Wydawnictwo - Rok wydania - Nakład - Wielkość druku - Wymiar książki - Ilość stron - |
Maria Kędziorzyna "Wędrówki Szyszkowego Dziadka" Anna Seifertowa Instytut Wydawniczy "Nasza Księgarnia", Warszawa 1985 200 000 17 14cm x 20,5cm 76 |
2. Informacje o autorze |
Maria Kędziorzyna urodziła się 12 czerwca 1905 roku w Tyśmienicy. Ukończyła seminarium ochroniarskie. Przez pewien czas pracowała jako wychowawczyni przedszkola, później poświęciła się głównie twórczości literackiej. Debiutowała w 1931 roku na łamach prasy jako prozaik. Współpracowała z pismami dziecięcymi. Pisała książki dla dzieci i młodzieży o tematyce obyczajowej, baśniowej i fantastycznej. Wydała m. in. "Antek Gruda" /1938/, nagrodzoną na konkursie literackim Polskiej Macierzy Szkolnej, "Związek Dobrych Duchów" /1940/, "Czar Wielkiej Sowy" /1943/, "Za rozbita szybką" /1947/, "Serce w plecaku" /1948/, "Za siódmą góra, za siódmą rzeką" /1948/, "Gaptuś z Kąta Gracianego" /1948/, "Jak zguba drogę znalazła" /1949/, "Wędrówki Szyszkowego Dziadka" /1951/, "Kasper i smok" /1957/, "Co by było, gdyby..." /1958/, " Łysy las" /1964/, "Z piekła rodem" /1971/. Wydania jej książek były wielokrotnie wznawiane. |
3. Fabuła książki |
"Wędrówki Szyszkowego Dziadka" to bardzo interesująca opowieść
fantastyczno-przyrodnicza dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Na pierwszych stronach książki poznajemy dwoje dzieci: starszego,
14-letniego Łukasza i malutką Hanusię. Rodzeństwo wędruje po lesie
i zbiera poziomki. Bardzo dociekliwa dziewczynka zasypuje brata szeregiem pytań
dotyczących otaczającej przyrody, na które Łukasz nie potrafi odpowiedzieć.
W zamian robi siostrze ludzika z szyszek, patyczków i mchu. Obiecuje jej, że
Szyszkowy Dziadek odpowie na wszystkie nurtujące ją pytania. Dzieci po krótkim
odpoczynku kontynuują zbieranie poziomek, a pozostawiony na pniaku ludzik staje
się głównym bohaterem - rusza w drogę, by dowiedzieć się wszystkiego,
o co pytała Hanusia. W kolejnych rozdziałach Szyszkowy Dziadek:
|
4. Wykorzystanie książki |
"Wędrówki Szyszkowego Dziadka" to książka, która mogłaby być lekturą szkolną klasy
trzeciej, gdyż zawarte w niej treści doskonale korelują
z przewidzianą na tym etapie edukacją przyrodniczą. Dzieci 9 - 10 letnie mogą
już samodzielnie przeczytać cały tekst (mimo 76 stron - sprzyjają temu duży
druk i niewielki format książki), ewentualnie niektóre rozdziały mogą być
przeczytane samodzielnie w domu, a inne przez nauczyciela lub dobrze czytające
dzieci - w klasie. Pozycja ta obfituje w wartości edukacyjne, zarówno polonistyczne, jak i środowiskowe, plastyczne oraz wychowawcze:
|
Proponowana tematyka zajęć Temat bloku: Powędrujmy z Szyszkowym Dziadkiem. |
1. Temat dzienny: Jesteśmy ilustratorami książki pt. "Wędrówki Szyszkowego Dziadka". Zapisywanie metryczki książki M. Kędziorzyny "Wędrówki Szyszkowego Dziadka". Swobodne dzielenie się uwagami po przeczytaniu lektury. Odróżnianie w utworze fikcji od rzeczywistości. Wyszukiwanie w tekście opisów postaci i opisów krajobrazu. Ilustrowanie dowolnymi środkami plastycznymi sytuacji przedstawionych w książce. |
2. Temat dzienny: Odkrycia Szyszkowego Dziadka. Przegląd prac plastycznych - ilustracji do lektury. Ustalanie i zapisywanie tytułów rysunków jako kolejnych wydarzeń w lekturze (tworzenie ilustrowanej książki). Rozmowa na temat "Które ze spotkań Szyszkowego Dziadka dało mu najwięcej odpowiedzi na pytania Hanusi, a które - na Twoje pytania?". Indywidualne pisanie odpowiedzi na pytanie: "Jakie było najciekawsze odkrycie Szyszkowego Dziadka?" |
3. Temat dzienny: Śladami Szyszkowego Dziadka. Wyszukiwanie w lekturze fragmentów tekstu opowiadających o sposobach obserwacji przyrody. Wyjście do lasu w celu podglądania przyrody metodami Szyszkowego Dziadka. Indywidualny zapis spostrzeżeń. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem naturalnego toru przeszkód. Zbiorowe redagowanie notatki na temat wyjścia do lasu i dokonanych obserwacji. |
4. Temat dzienny: Czy musimy pytać Szyszkowego Dziadka? Wykonanie Szyszkowego Dziadka (ewentualnie innych bohaterów lektury) z materiałów przyniesionych z lasu w oparciu o opisy zamieszczone w książce. Ustne opisywanie wykonanej przez siebie postaci. W jaki sposób Szyszkowy Dziadek mógłby dzisiaj pomagać sobie w odkrywaniu tajemnic przyrody? - praca w grupach w oparciu o materiały zgromadzone przez dzieci. Zestawienie informacji z lektury ze zdobytymi ze źródeł popularno-naukowych. |
5. Temat dzienny: Winny czy niewinny? Odczytywanie fragmentów lektury dotyczących zachowania węża i ważki. Symulowanie rozprawy sądowej, w której zwierzęta te są oskarżonymi. Ustalanie głównych praw rządzących w przyrodzie. Zapisywanie prostych łańcuchów pokarmowych. |