MIEJSCE
|
CELE WYCHOWAWCZE
|
ZADANIA
|
SPOSOBY EWALUACJI
|
SFERA ESTETYCZNA
|
- Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć, wrażeń i doświadczeń za
pomocą słowa, twórczości plastycznej i muzycznej
- Uwrażliwienie dzieci na estetykę własnego wyglądu i otoczenia
|
- Słuchanie opowiadań i bajek czytanych przez nauczyciela, babcię
- Uczestniczenie w akcji "Cała Polska czyta dzieciom"
- Słuchanie i recytacja wierszy
- Oglądanie spektakli teatralnych, inscenizacje
- Tworzenie (malowanie, rysowanie, lepienie, wycinanie, wydzieranie)
prac plastycznych zainspirowane literaturą, muzyką, obserwacjami dzieci
- Udział w konkursach plastycznych
- Słuchanie i nauka piosenek, utworów muzycznych
- Zapoznanie z muzyką sławnych kompozytorów
- Udział w koncertach muzycznych
- Dbanie o higienę osobistą
- Udział dzieci w tworzeniu wystroju sali
- Dbanie o ład i porządek
- Dyskusje na temat wrażeń, po obejrzeniu przedstawień, filmów, dzieł sztuki
wysłuchania koncertów
- Wycieczki tematyczne
|
- Analiza wytworów i osiągnięć dzieci, rozmowy z dziećmi o przeżyciach
podczas ich działania
- Obserwacja i ocena zachowań
- rodzice
- wychowawca
- pracownicy instytucji kulturalnych
|
SFERA INTELEKTUALNA
|
- Rozwój intelektualny dziecka poprzez pobudzanie otaczającą rzeczywistością
- Nabywanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce
|
- Spacery wycieczki czynny kontakt z przyrodą działania plastyczne kontakt ze sztuką
- Zajęcia twórcze
- Obserwacje doświadczeń
- Dyskusje dydaktyczne
- Zabawy tematyczne
- Gry dydaktyczne-dramy
- Pogadanki, opowiadania, opisy, objaśnienia
|
- Obserwacja dziecka
- Dostarczanie dziecku bodźców wywołujących określone działania
- Analiza wytworów i osiągnięć dzieci
- Rozmowy z dziećmi o ich przeżyciach podczas działania
|
SFERA FIZYCZNA
|
- Organizacja życia w klasie i w szkole
- Higiena osobista
- Zasady bezpiecznego wypoczynku poza szkołą
- Sport to zdrowie
- Poznawanie przepisów ruchu drogowego
- Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych i gazowych
|
- Droga ewakuacji w szkole w razie zagrożenia zapoznanie z przeznaczeniem
pomieszczeń w szkole oraz sposoby korzystania z nich
- Rozmowy na temat bezpieczeństwa i higieny
- Zachowania się w szkole
- Spotkanie z pielęgniarką szkolną i pogadanki
- zasady kultury i higieny podczas spożywania wspólnych posiłków
- mycie rąk
- Uświadomienie dzieciom podstawowych zasad bezpiecznego spędzania wolnego czasu
- Gry i zabawy klasowe
- Udział w szkolnych zawodach sportowych
- Nauka poprawnego przechodzenia przez jezdnię w miejscach wyznaczonych
- Spotkanie z policjantem, zajęcia w terenie
- Kulturalne i bezpieczne zachowanie się w środkach komunikacji
- Wspólne wyjazdy w oparciu o utwory literackie i rozmowy przy ilustracjach
- Zapoznanie z numerami alarmowymi
(sposoby i sytuacje w jakich należy z nich korzystać)
- Pogadanki na temat bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym
na osiedlu i w pobliżu domu
- Zapoznanie ze sposobami bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych
- Pogadanki na temat proekologicznych stylów życia:
- zdrowa żywność
- oszczędność wody
- aktywny wypoczynek
- segregacja śmieci
- zbiórka makulatury
- Uczestnictwo w konkursie plastycznym o tematyce ekologicznej
|
- Rozmowy z dziećmi
- Rozmowy z rodzicami
- Obserwacja i ocena zachowania się dzieci
- Zeszyt obserwacji
- Analiza dokumentów klasowych i szkolnych
|
SFERA SPOŁECZNO- EMOCJONALNA
|
- Rozwijanie postawy współgospodarza szkoły
- Szacunek dla nauczycieli pracowników szkoły kolegów i koleżanek
oraz poszanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności
- Spotkania i pogadanki z rodzicami dzieci sprawiających problemy
- Moja rodzina i ja
- Jesteśmy Polakami
- mówimy po polsku
|
- Udział dzieci w wyposażaniu kącików zainteresowań
- Sprzątanie po skończonych zajęciach
- Używanie form grzecznościowych
- Próby samodzielnego rozwiązywania konfliktów
- Przestrzeganie zawartych umów dotyczących właściwego zachowania się w klasie
- Redukcja zachowań agresywnych
- Udział dzieci w imprezach szkolnych i klasowych
(Dzień Chłopaka, Dzień Dziewcząt, Wigilia, Mikołajki,
Dzień Dziecka, Dzień Wiosny, Andrzejki, dyskoteki i zabawa karnawałowa, ...)
- Organizacja uroczystości o charakterze rodzinnym
(Dzień Mamy i Taty, Dzień Babci i Dziadka)
- Zorganizowanie wystawki zdjęć rodzinnych
- Organizacja uroczystości szkolnych z udziałem rodziców i bliskich
- Budzenie świadomości narodowej i szacunku do symboli narodowych
poprzez spacery i wycieczki po najbliższej okolicy
- Organizowanie kącika patriotycznego i regionalnego
- Utwory literackie i muzyczne prace plastyczne tolerancja dla innych
- Pogadanki, pantomimy, zabawy dramowe, wspólna zabawa i pomoc słabszym
- Rozmowy o tolerancji i akceptacji inności
- Uczestnictwo w akcjach charytatywnych
- Poznawanie swojego miasta poprzez wycieczki, albumy,
uczestnictwo w festynach i konkursach organizowanych przez Radę Dzielnicy
|
- Analiza wytworów i osiągnięć dzieci
rozmowy z dziećmi o przeżyciach podczas ich działań
- Obserwacje
- Analiza dokumentów klasowych i szkolnych
- Poradnictwo konsultanta ds. Wychowawczych
- Rozmowy z rodzicami
|