Zestawienie wybranych wyników badań dotyczących twórczości plastycznej dzieci
sześcioletnich przeprowadzonych przez autorów wymienionych poniżej
|
|
|
|
|
|
|
|
Okres rysunku schematycznego | Brak danych | 6,0 - 8,01 |
- uproszczone kształty postaci - brak proporcji - nieumiejętność wyrażania przestrzeni |
a |
|
Okres schematyczny | Schematy uproszczone | 5,0 - 7,0 |
- przekształcanie afektywne - symboliczne ujmowanie formy |
b |
|
Sztuka przemijająca (drugi okres dzieciństwa) | Brak danych | 4,0 - 10,0 |
- uproszczenie formalne - operowanie symbolami typowymi dla dzieci - wyrażanie przeżyć, wiedzy i stosunku do świata |
c |
|
Okres swobodnej wypowiedzi | Brak danych | 3,0 - 7,0 |
- wyrażanie uczuć, pragnień, zainteresowań, wiedzy o świecie - tematyka związana głównie z postacią ludzką(matka) i zwierzęcą |
d |
|
Brak danych | Faza przedschematyczna (ekspresja swobodna) | 4,0 - 7,0 |
- odkrycie zależności między przedmiotem a rysunkiem - zmiana znaczeń form symbolicznych - zarysowanie płaszczyzny w sposób nieuporządkowany - zjawienie się postaci ludzkiej - rysunki konturowe i płaszczyznowe pozbawione proporcji złożone z kół i linii oraz plam |
e |
|
Stadium opisowego symbolizmu | Schemat symboliczny | 5,0 - 6,0 |
- próba uchwycenia cech twarzy, tułowia, kończyn - dopracowanie się schematu postaci ludzi i zwierząt |
f |
a) Wg. G.Kerschensteinera (Niemcy - 1905) |
b) Wg. S.Szumana (Polska - 1927 ) |
c) Wg. M.Debesse'a (Francja - 1952 ) |
d) Wg. J.F.Boutonier (Francja -1953 ) |
e) Wg. V.Lowenfelda i W.Lamberta Brittaina (USA - 1961) |
f) Wg. C.Burta (Anglia - 1947 ) |