opracowanie zbiorowe: mgr Ewa Czudowska, mgr Anna Winiarczyk, mgr Dorota Wróbel Szkoła Podstawowa nr 45 W Gdyni |
SCENARIUSZ FESTYNU 2005 |
Dzieci wysiadają z autokaru. |
Dziecko 1 |
- Nareszcie dojechaliśmy do Gdyni. |
Nauczycielka |
- Ustawiamy się parami. Zanim wyruszymy zwiedzać miasto opowiem Wam krótko o jego
historii. Gdynia była kiedyś osadą rybacką. 10 lutego 1926 roku uzyskała prawa miejskie, czyli stała się miastem. Tak więc jak widzicie Gdynia jest stosunkowo młodym miastem, ma dopiero 79 lat. Z tego też względu nie znajdziemy tu wielu zabytków. Najstarszym z nich jest kościół na Oksywiu, przed którym właśnie stoimy. - Czy ktoś z Was wie coś na temat herbu Gdyni? |
Dziecko 2 |
- Herb projektu Leona Staniszewskiego, przedstawia dwie ryby w kolorze żółtym i biały miecz. Biały miecz na czerwonym tle nawiązuje do barw narodowych i wyraża odwagę mieszkańców Gdyni w obronie polskiego morza. Dwie ryby - jedna zwrócona ma zachód, druga na wschód- wskazują na nadmorski charakter miasta i przypominają dawną wieś rybacką. |
Dziecko 3 |
- Proszę pani, a ja wiem, że flaga miasta Gdyni jest biało-turkusowa. |
Nauczycielka |
- Proszę, wsiadamy do autokaru. Pojedziemy teraz do miejsca, w którym powstają statki. |
Stoczniowiec |
- Dzień Dobry, dzieci! |
Dzieci razem |
- Dzień Dobry! |
Nauczycielka |
- Przedstawiam Wam Pana Inżyniera Kowalskiego, który opowie Wam o pracy w stoczni. |
Stoczniowiec |
- Czy wiecie jak nazywa się to miejsce, w którym się znajdujemy? |
Dziecko 1 |
- Tak, to Stocznia Gdyńska. |
Stoczniowiec |
- Masz rację. Powstała ona w 1927 roku. Dziś jest jedną z najnowocześniejszych stoczni w Europie. Budowane są tu statki, które pływają po wodach całego świata. Praca stoczniowca jest bardzo trudna i odpowiedzialna. Cieszy się wśród mieszkańców Gdyni wielkim uznaniem i szacunkiem. |
Dziecko 4 |
- Ale przecież w Gdyni są jeszcze dwie inne stocznie. |
Dziecko 5 |
- Tak, to prawda. Mój tato mi mówił! Jest stocznia " Nauta", w której remontuje się statki i Stocznia Marynarki Wojennej, w której buduje się okręty wojenne. |
Nauczycielka |
- Proszę, pojedziemy teraz do portu gdyńskiego. |
Dzieci razem |
- Dziękujemy, do widzenia! |
Stoczniowiec |
- Do widzenia! |
Portowiec |
- Witam was dzieci. Chcę wam powiedzieć, że budowę portu gdyńskiego rozpoczęto w latach dwudziestych ubiegłego wieku. Zaprojektował go i nadzorował jego realizację inżynier Tadeusz Wenda. Do tego nowoczesnego portu, zawijają dziś statki z całego świata. |
Nauczycielka |
- Dziękujemy panu za te ciekawe informacje. |
Dzieci razem |
- Do widzenia. |
Nauczycielka |
- Kolejnym atrakcyjnym punktem naszej wycieczki będzie Skwer Kościuszki. Znajduje
się tutaj Muzeum Oceanograficzne i Akwarium Morskie Morskiego Instytutu Rybackiego
w Gdyni. Zostało ono otwarte w 1971 roku. Jego zadaniem jest gromadzenie, badanie,
hodowla i eksponowanie okazów roślin i zwierząt morskich z różnych stref
geograficznych. W pobliżu skweru mieści się Teatr Muzyczny i nowoczesne Centrum Rozrywki i Kultury Silver Screen. A przed nami " Dar Pomorza". Za chwilę wejdziemy na jego pokład. |
Kustosz muzeum |
- Dzień dobry dzieci. Ciekawe czy wiecie, że statek, na pokładzie którego się znajdujemy swój ostatni rejs odbył w 1982 roku. Jego następcą jest dziś "Dar Młodzieży". Zwiedzanie tego żaglowca-muzeum rozpoczniemy od międzypokładu, czyli pomieszczenia dla praktykantów. Następnie przejdziemy przez maszynownię, magazyn żagli, pomieszczenie oficerskie, pokład i kuchnię. Na statku odbywają się imprezy kulturalne oraz spotkania z autorami książek o tematyce morskiej i ludźmi morza. |
Nauczycielka |
- Kolejnym nietypowym muzeum, które teraz zwiedzimy będzie okręt wojenny ORP "Błyskawica". Zwiedzając go przechodzi się przez maszynownię i kotłownię. Fenomenem na skalę światową jest przeprowadzenie trasy zwiedzania przez wnętrze jednego z kotłów parowych. |
Dziecko 6 |
- Proszę pani, muzeum składa się z dwóch działów: wystawienniczego i historycznego. Pierwszy z nich pozyskuje, gromadzi, naukowo opracowuje i udostępnia eksponaty muzealne. |
Nauczycielka |
- Tak, to prawda. Idziemy dalej. - Pięknym punktem widokowym Gdyni jest Kamienna Góra, z której roztacza się jak sami widzicie wspaniały widok na miasto i Zatokę Gdańską. Aby wejść na sam szczyt, musieliśmy się wspiąć na wysokość 52 m.n.p.m. Stoi tu podświetlany krzyż. - Zejdźmy teraz na Bulwar Nadmorski. |
Dziecko 7 |
- Czytałem w książce o Gdyni, że jest to najbardziej reprezentacyjna część miasta, odwiedzana przez mieszkańców Gdyni. Całkowita długość bulwaru wynosi prawie 2 km. Spacer po bulwarze umożliwia bezpośredni kontakt z morzem i zażywanie tzw. kąpieli powietrznych. |
Nauczycielka |
- Przejdziemy się teraz bulwarem, a potem plażą do Klifu Orłowskiego. - Oddychajcie głęboko wdychając cenny jod, który zawarty jest w nadmorskim powietrzu. Ma on leczniczy wpływ, szczególnie na choroby górnych dróg oddechowych i tarczycę. Czeka nas dość długa i trudna droga. Będziemy musieli pokonać fragmenty plaży pokryte kamieniami. Przyglądajcie się uważnie tym kamieniom, ponieważ można wśród nich znaleźć "złoto Bałtyku", czyli bursztyn zwany inaczej jantarem. |
Dziecko 8 |
- A ja znam legendę o bursztynie pt: " Jurata królowa Bałtyku". |
Dziecko 9 |
- Czy wiecie, że Klif Orłowski należy do klifów aktywnych, czyli takich gdzie systematycznie ubywa lądu. Widoczne jest to zresztą gołym okiem. Ubytki te są po każdym sztormie większe. Wąskie w tych miejscach brzegi powodują, że fale dochodząc do krawędzi klifu podmywają go i powodują obsuwanie gruntu. To dlatego spacer po takich odcinkach brzegu jest utrudniony. |
Nauczycielka |
- Klif Orłowski był i jest natchnieniem dla wielu poetów i malarzy. Zachwycali się
oni jego pięknem i oryginalnością. Mijając Klif Orłowski dochodzimy do mola. Gdzie
działa letnia scena Teatru Miejskiego w Gdyni. Przedstawienia odbywają się pod gołym
niebem na tle fal morskich i plaży. - Na tym zakończymy naszą wędrówkę po Gdyni. - Powiedzcie raz jeszcze, czego dowiedzieliście się o Gdyni podczas dzisiejszej wycieczki. |
Dzieci razem |
Gdynia jest miastem z morza i marzeń, jedynym i niepowtarzalnym, prężnym i rozwijającym się, patrzącym w przyszłość ku kolejnym wyzwaniom naszych czasów. |
Na zakończenie wszystkie dzieci z klas I śpiewają piosenkę pt: " Do Gdyni wracać czas". |
|
1. Do Gdyni wracać czas, do domu serce rwie I o tym każdy z nas wciąż marzy noce, dnie. Nie straszny burzy czas, z nas każdy porty zna Śpiewajmy wszyscy wraz, choć wokół burza trwa. Ref. Do Gdyni, do Gdyni wracamy wśród fal Nasz smutek i żal uleciał gdzieś w dal Do Gdyni, do Gdyni pieśń naszą niesie wiatr W niej radość naszych serc i marynarski gwar. 2. Już znamy cały świat, już każdy port nas zna, i egzotyczny kwiat, i Anglii gęsta mgła. Portowy ruch i gwar za nami został gdzieś. Niech morski słony wiatr zaniesie naszą pieśń. Ref. Do Gdyni, do Gdyni.... 3. Kapitan dzielny zuch, na mostku stojąc rzekł: Sterniku! Trzymaj kurs! Już widać Polski brzeg! Już uśmiech tryska z lic, powaga znikła gdzieś I tak jak gdyby nic, pod nosem nuci pieśń. Ref. Do Gdyni, do Gdyni.... |