Praca zbiorowa Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 45 w Gdyni |
|
|
widzieć i podziwiać piękno, kochać przyrodę i świat, cenić i szanować ludzi oraz siebie" |
Szkolnego Programu Wychowawczego w następującym składzie |
Przewodnicząca: mgr E. Piewcewicz mgr E. Czudowska mgr R. Pawlak mgr A. Winiarczyk mgr D. Wróbel |
Radę Pedagogiczną w dniu .......................... po uprzednim pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Rodziców. |
|
|
1. Wstęp 2. Podstawa prawna Programu Wychowawczego Szkoły 3. Misja szkoły 4. Jaki powinien być absolwent naszej szkoły 5. Główne założenia Planu Wychowawczego 6. Naczelny cel wychowawczy szkoły 7. Zadania wychowawcze szkoły 8. Cele szczegółowe 9. Formy realizacji celów wychowawczych 10. Zwyczaje i obyczaje szkolne 11. Współpraca wychowawcza szkoły z rodzicami 12. Powinności nauczycieli i uczniów 13. Załączniki przykładowe formularze |
str 4 str 5 str 7 str 8 str 10 str 11 str 12 str 13 str 15 str 20 str 21 str 22 str 24 |
|
|
Wychowanie jest jednym z głównych obszarów pracy każdej szkoły.
Program Wychowawczy Szkoły nr 45 w Gdyni przeznaczony jest dla dzieci w młodszym
wieku szkolnym ( klasy od 0 do III szkoły podstawowej ). Oparty jest na koncepcji wspierania pełnego rozwoju osobowości dziecka we wszystkich jego sferach. Program ten został opracowany w oparciu o postulaty wysuwane przez rodziców dzieci w czasie spotkań i przeprowadzonych ankiet. Wykorzystuje on wartości uznawane przez rodziców i całą społeczność szkolną. Podstawą programu są uniwersalne zasady etyki respektujące chrześcijański system wartości. Młodszy wiek szkolny ( klasy 0 - III ) jest okresem rozwojowym, w którym dzieci zdobywają podstawy wiedzy mające istotne znaczenie dla ich dalszego funkcjonowania w roli ucznia i osoby dorosłej. W tym okresie życia dzieci rozwijają umiejętności współdziałania w grupie ( np. we wspólnej zabawie ), zaspokajania własnych potrzeb, pełnienia różnych ról społecznych. Młody człowiek poddawany jest intensywnemu oddziaływaniu ze strony otaczającego środowiska i zmuszany do własnej aktywności w pokonywaniu różnorodnych trudności. Szkolny program wychowawczy opisuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym, jest spójny ze Szkolnym Programem Nauczania, Szkolnym Programem Profilaktycznym oraz Programem Rozwoju Placówki. |
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 45 W GDYNI |
|
Art.48, ust.1. "Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania." Art.53, ust.3. "Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami". Art.12 "Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci oraz zasadę tolerancji, państwo gwarantuje, że szkoły publiczne i ponadpodstawowe oraz przedszkola prowadzone przez organy administracji państwowej i samorządowej, organizują zgodnie z wolą zainteresowanych, naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych". Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa, kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji tolerancji, sprawiedliwości i wolności. "Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia". Art.12 "Publiczne przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja organizują naukę religii na życzenie rodziców, publiczne szkoły ponadgimnazjalne na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów; po zasięgnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii decydują uczniowie". Art.72, ust.1. "Rzeczpospolita zapewnia ochronę praw dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją". Poznań 3 czerwca 1997 r. W wychowaniu chodzi głównie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem - o to, ażeby bardziej "był", a nie tylko więcej "miał" - ażeby poprzez wszystko, co "ma", co "posiada", umiał bardziej i pełniej być człowiekiem - to znaczy, ażeby również umiał bardziej "być" nie tylko "z drugim", ale także i "dla drugich". |
|
|
1. Chcemy pomagać wszystkim naszym uczniom, rozwinąć swoje umiejętności, zdolności, talenty i postawy. 2. Chcemy wychować dzieci na dobrych i wartościowych ludzi, pomagamy uczniom rozumieć siebie, ludzi i świat. 3. Chcemy zaspokajać różnorodne potrzeby uczniów: poznania, bezpieczeństwa, przyjaźni, uznania i samorealizacji. 4. Chcemy wspólnie z rodzicami przygotować uczniów do życia w Zjednoczonej Europie XXI wieku przez: |
|
|
Absolwent trzeciej klasy szkoły podstawowej prawidłowo funkcjonuje w swoim
najbliższym otoczeniu - w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat,
siebie i innych ludzi. W swoim postępowaniu prezentuje pogodę ducha. Lubi szkołę
i lubi się uczyć. Sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą w życiu codziennym.
Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań. Jest przygotowany do kontynuacji dalszej nauki. Absolwent jest:
|
|
|
2. Respektowanie prawa dzieci do szczęśliwego dzieciństwa i harmonijnego rozwoju całej osobowości. 3. Zacieśnianie więzi rodzinnych. 4. Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej. 5. Rozwijanie u dzieci poczucia odpowiedzialności. 6. Kształtowanie u dzieci uczucia miłości do ojczyzny, poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego oraz kultur Europy i świata. 7. Zwracanie uwagi na problemy cywilizacyjne i wrażliwość społeczną. 8. Rozwijanie świadomości ekologicznej. 9. Wychowanie w duchu tolerancji. 10. Wpojenie zasad etyki respektujących chrześcijański system wartości. 11. Stwarzanie przez szkołę sytuacji służących rozwijaniu samorządności uczniowskiej. 12. Wspomaganie ucznia w rozpoznawaniu własnych praw i obowiązków. |
Wychowanie dziecka kompetentnego intelektualnie, świadomego swojej przynależności narodowej, dążącego do samorozwoju, wrażliwego na ludzką krzywdę, szanującego najbliższych i otaczający go świat, dostrzegającego walory różnych dziedzin sztuki, dbającego o zdrowie własne i innych. |
|
|
2. Jestem obywatelem Polski, Europy, Świata 3. Żyję zdrowo i bezpiecznie 4. Umiem żyć z innymi i dla innych 5. Aktywnie uczestniczę w życiu kulturalnym 6. Dostrzegam piękno otaczającego mnie świata |
|
|
1. Mój dom, moja rodzina
|
|
|
1. Mój dom, moja rodzina
Cele wychowawcze realizowane są poprzez:
pogadanki opowiadania bajki, baśnie teksty literackie opisy anegdoty objaśnienia odczyty dyskusje dydaktyczne gry i zabawy dydaktyczne dramy etiudy pantomimy symulacje teatralizacje zajęcia twórcze obserwacje zabawy tematyczne zabawy i gry integrujące zabawy i gry ruchowe spacery i wycieczki pokazy wykorzystywanie sytuacji bieżących projektowanie |
|
|
|
|
|
2. Pasowanie na ucznia klasy I. 3. Dzień Chłopca. 4. Andrzejkowe wróżby. 5. Dyskoteki szkolne. 6. Mikołajki. 7. Wigilia klasowa. 8. Bal przebierańców. 9. Dzień Babci i Dziadka. 10. Walentynki. 11. Dzień Dziewczynek. 12. Dzień Matki i Ojca. 13. Dzień Dziecka. 14. Festyn rodzinny. 15. Akcja "Cała Polska czyta dzieciom". 16. Pożegnanie absolwentów szkoły. 17. Cykliczne koncerty artystów Filharmonii Bałtyckiej. 18. Zakończenie roku szkolnego. |
|
Współpraca z rodzicami może przybierać następujące formy:
3. Włączanie rodziców do pomocy w realizacji zamierzeń wychowawczych. 5. Pomoc rodzicom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej. 6. Udział rodziców w drobnych remontach i upiększaniu klas. 7. Prowadzenie lekcji otwartych. 8. Listy pochwalne dla rodziców uczniów klas III. 9. Pedagogizacja rodziców. 10. Przekazywanie informacji pisemnych /kart ocen/, wpisy bieżące do zeszytu. 11. Informowanie rodziców o aktualnych sprawach szkoły: organizacji roku szkolnego, działalności kółek, imprezach szkolnych i pozaszkolnych, terminach wywiadówek, osiągnięciach szkolnych i pozaszkolnych itp. - tablice na korytarzach szkolnych. |
|
I Dyrektora Szkoły:
|
II Rady Pedagogicznej:
|
III Każdego nauczyciela:
|
IV Wychowawcy:
|
V Pedagoga szkolnego:
|
VI Sejmiku Dziecięcego
|
|
wychowawca: ................................... |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wychowawca: ................................... |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|