Gdynia Dąbrowa ul. Wiczlińska 33 |
|
PROFILAKTYKI |
Zespół do spraw szkolnego programu profilaktyki |
w następującym składzie: Przewodnicząca: mgr Elżbieta Piewcewicz
mgr Helena Wiśniewska |
Wychowanie jest jednym z głównych obszarów pracy każdej szkoły.Z działalnością
wychowawczą nierozerwalnie związana jest profilaktyka rozumiana jako różnorodne
oddziaływania, których celem jest zapobieganie chorobom i zaburzeniom zachowania
a także ich skutkom.
Program profilaktyczny Szkoły nr 45 w Gdyni przeznaczony jest dla dzieci młodszych
i obejmuje dzieci z klas O-III ( uwzględnia to specyfika szkoły - nauczanie początkowe).
Oparty jest on na koncepcji wspierania pełnego rozwoju dziecka. Polega on na
podejmowaniu działań, które zmierzają do osiągnięcia przez człowieka stanu dobrego
samopoczucia w czterech wymiarach zdrowia : fizycznym, psychicznym, społecznym
i osobistym , zgodnie z tą ideą oraz treściami zawartymi w "Podstawach programowych".
Program profilaktyczny został stworzony w celu wyeliminowania zagrożeń mogących
zakłócić główne cele wychowawcze szkoły. Głównym celem programu wychowawczego
szkoły jest: |
|
|
|
Osiągnięcie wieku sześciu lat powoduje zmianę w sytuacji dziecka, wiąże się ze
zdobywaniem nowych, nieznanych dotychczas doświadczeń. Dziecko przekracza próg
szkoły, wchodzi w nowe środowisko rówieśnicze - czasami po raz pierwszy -przechodzi
pod opiekę nowych osób dorosłych - nauczycieli. Rodzice w dalszym ciągu są bardzo
ważni dla dziecka (dają mu poczucie bezpieczeństwa i wsparcie w sytuacjach
krytycznych ) ale w najbliższym otoczeniu pojawiają się nowe autorytety, z których
zdaniem należy się liczyć. |
Zapewnienie zdrowia i prawidłowego rozwoju dzieciom stanowi podstawowe zadanie,
przed którym stają rodzice i nauczyciele. Program profilaktyczny wychodzi naprzeciw temu
zadaniu. Po przeprowadzeniu wnikliwej diagnozy autorzy programu postanowili
szczególnie zająć się następującymi celami:
|
|
"Razem zadbajmy o bezpieczeństwo naszych dzieci"
|
|
||
|
|
|
Bezpieczeństwo w drodze do szkoły | "0" i "I" - wie, jak przejść przez jezdnię w miejscach wyznaczonych - umie zachować się w środkach komunikacji miejskiej 0" - zna zasady chodzenia drogą bez chodnika - reaguje na sygnały ruchu ulicznego - przechodzi przez jezdnię zgodnie z poznanymi zasadami - potrafi bezpiecznie przejść przez jezdnię | Rozmowy Obserwacja Zajęcia w terenie |
Bezpieczeństwo w czasie zabaw. | "0" - uświadomienie dzieciom podstawowych zasad bezpieczeństwa spędzania wolnego czasu - przestrzeganie zawartych umów dotyczących właściwego zachowania się w klasie - respektuje zasady obowiązujące w grach i zabawach - potrafi podporządkować się regułom obowiązującym na wycieczce i podczas zabaw zespołowych - wie, jak zachować się w lesie - wie, jak bezpiecznie bawić się z psem - wie, że należy zachować ostrożność wobec obcych psów - wie, że fajerwerki są niebezpieczne i można ich używać tylko z dorosłymi - zna zasady bezpiecznego wożenia się na sankach - wie, jak bezpiecznie bawić się na śniegu i lodzie - umie ocenić, czy dany teren jest bezpieczny do uprawiania zabaw i sportów zimowych - zna przestrogi wakacyjne i rozumie konieczność przestrzegania ich - wie, jak należy zachowywać się, aby wakacje były bezpieczne i zdrowe |
|
Bezpiecznie korzystamy z urządzeń elektrycznych. | "I"- zna budowę miksera i potrafi bezpiecznie go obsługiwać - bezpiecznie obsługuje proste urządzenia elektryczne (suszarka, odkurzacz, radio) |
|
Umiemy zachować się w sytuacjach zagrożenia. |
"0" i I" - zna drogę ewakuacji w szkole - umie zachować się w czasie alarmu - zna przyczyny pożarów, wie, że należy zachować ostrożność przy korzystaniu z ognia - zna ważne numery telefonów (997,998,999) i wie kiedy z nich korzystać |
|
Ostrożność w kontaktach z nieznajomymi i rówieśnikami. |
"I" - zachowuje ostrożność w kontaktach z nieznajomymi - umie mówić "nie" w określonych sytuacjach |
|
"I" Udział w policyjnym Programie Edukacyjnym "Żyć bezpiecznie" słonik "POPO" Cykliczne spotkania z policjantami (tematyka spotkań) 1. Na ulicy 2. Osoby obce 3. Sam w domu 4. Ogień 5. Niewypały 6. Lodowisko. 7. Teren budowy 8. Przemoc 9. Złodziej 10. Prąd 11. Uzależnienia |
|
|
|||
|
|
|
|
Praktyczna nauka przechodzenia przez ulicę |
Uczeń: - umie prawidłowo przechodzić przez ulicę - zna podstawowe znaki i sygnały drogowe |
Bezpieczeństwo w drodze do szkoły na podstawie tekstów literackich własnych doświadczeń. |
|
Znalezienie sposobów na bezpieczne spędzanie czasu na korytarzu szkolnym podczas przerw. | - wie, jak bezpiecznie bawić się w czasie przerw | Bezpieczne zachowanie się podczas przerw |
|
Właściwe zachowanie się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu. |
- jest wyczulony na obserwację otoczenia - umie rozpoznać zagrożenie - potrafi właściwie reagować w czasie zagrożenia zdrowia lub życia |
Sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu dzieci (pożary, urządzenia techniczne, spotkania z nieznajomymi, itp.) |
|
Utrwalenie zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w środkach komunikacji miejskiej. |
- zna zasady bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji miejskiej - potrafi w bezpieczny sposób korzystać ze środków komunikacji |
Kulturalne i bezpieczne zachowanie się w środkach komunikacji miejskiej |
|
Nauka bezpiecznych zabaw na śniegu i lodzie w czasie ferii. Opracowanie kodeksu postępowania w czasie wakacji (nad wodą, w lesie, w górach, podczas zabaw ruchowych) |
- wie, w jakich miejscach wolno się bezpiecznie bawić - zna zasady bezpiecznego korzystania z sanek, roweru itd. - potrafi korzystać z zasad bezpiecznego spędzania wolnego czasu |
Bezpieczeństwo zabaw w czasie ferii zimowych, wiosennych oraz wakacji |
|
|
Nasza szkoła w roku szkolnym 2003/2004 jako jedna z czterech gdyńskich placówek, przystąpiła do pilotażowego programu "Bezpieczne życie". Program ten został zainicjowany przez Szwedzką Ligę Obrony Cywilnej, a realizowany będzie przy współpracy z Komendą Główną i Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej, Urzędem Miasta Gdyni, Komendą Miejską Policji w Gdyni i Strażą Miejską w Gdyni. Celem tych działań będzie podniesienie poziomu bezpieczeństwa naszych dzieci. Kierowany jest on do uczniów klas II i prawdopodobnie będzie kontynuowany w klasach III. |
|
|||
|
|
|
|
Układanie zdań o prawidłowym zachowaniu się pieszych na jezdni. Wykonanie znaków drogowych.Konkurs klasowy "Potrafię bezpiecznie się poruszać po drodze". Nauka przepisów ruchu drogowego dotyczących rowerzystów. |
- Uczeń zna zasady przechodzenia przez jezdnię - wie, jak należy się zachować na ulicy, na terenie zabudowanym i niezabudowanym - umie rozpoznać i nazwać podstawowe znaki drogowe - bezpiecznie porusza się po drogach publicznych w czasie sprzyjających i niesprzyjających warunków atmosferycznych - utrwali sobie znajomość przepisów ruchu drogowego, szczególnie dotyczące rowerzystów |
Bezpieczna droga do szkoły. Znaki drogowe. Zasady przechodzenia przez jezdnię-sygnalizacja świetlna i akustyczna. Drogi w terenie zabudowanym i niezabudowanym . Warunki atmosferyczne a bezpieczeństwo na jezdni. Zasady ruchu drogowego dla rowerzystów. |
|
Ustalenie zagrożeń mogących wynikać zagrożeń używania urządzeń elektrycznych i technicznych. Nauka prawidłowego obchodzenia się z urządzeniami technicznymi (wtyczka)Zapamiętanie ważnych numerów telefonów do straży pożarnej, policji, pogotowia ratunkowego. Przeprowadzenie próbnych alarmów |
- zna korzyści i zagrożenia wynikające z używania różnych urządzeń technicznych - umie prawidłowo obchodzić się z urządzeniami elektrycznymi - zna ważne numery telefonów do instytucji dbających o nasze bezpieczeństwo - potrafi wezwać pomoc przez telefon w wypadku zagrożenia zdrowia lub życia - rozumie sens i potrafi podporządkować się służbom ratowniczym w przypadku pożaru,powodzi itp. - potrafi rozpoznać sygnały alarmowe - zna drogę ewakuacyjną w szkole |
Ostrożność w korzystaniu z urządzeń elektrycznych i technicznych. Zagrożenia i najważniejsze telefony. Droga ewakuacji. Służby ratownicze. |
|
Nauka właściwego postępowania w przypadku znalezienia przedmiotu niewiadomego pochodzenia | - wie, jak się zachować wobec przedmiotów nieznanego pochodzenia | Przedmioty niewiadomego pochodzenia (zamknięta puszka, strzykawki, cukierek, butelka z płynem itp.) |
|
Nauka właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z obcym psem (postawa "żółwia") |
- wie, jak należy postąpić, gdy spotka obcego psa, dzikie zwierzę - potrafi przyjąć postawę obronną "żółwia" |
Ostrożność w kontaktach ze zwierzętami. |
|
Nauka opatrywania drobnych skaleczeń. |
- umie opatrzyć drobne skaleczenie - wie, jak się zachować w sytuacji zagrożenia zdrowia |
Udzielanie pierwszej pomocy. |
|
Ułożenie Kodeksu Dobrego Kibica. Układanie haseł pozytywnego kibicowania. |
- uczulenie dzieci na właściwe zachowanie się podczas imprez sportowych - zachowanie bezpieczeństwa na trybunach |
Rola kibica w środowisku sportowym |
|
Układanie regulaminu uczestnika trzydniowego wyjazdu integracyjnego. |
- zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wycieczki - potrafi przestrzegać wspólnie ustalonych zasad podczas 3-dniowego wyjazdu poza szkołę |
Wycieczki, wyjazdy integracyjne |
|
Układanie kodeksu turysty górskiego |
- wie, jak należy się przygotować do górskiej wyprawy - rozumie potrzebę zachowania ostrożności podczas wędrówek po górach - rozumie znaczenie i rolę ratownictwa górskiego |
Wyprawa w góry |
|
Projektujemy serię znaczków pod hasłem: Bezpieczne wakacje,ferie. | zna zasady bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji letnich i zimowych | Bezpieczeństwo letnich i zimowych zabaw i wędrówek w różnych miejscach. |
|
Redagujemy wakacyjne(letnie i zimowe) dobre rady | potrafi spędzać wolny czas w bezpieczny sposób (na wodzie, w lesie, w górach, na śniegu i na lodzie) | ||
Wakacyjny test sprawdzający "Bezpieczne wakacje". |
|
Prawidłowe funkcjonowanie dziecka często zależy od poczucia zdrowej więzi z grupą
społeczną. Pierwszą i najważniejszą dla normalnego rozwoju dziecka grupą społeczną
jest rodzina, a następnie rówieśnicy w szkole podstawowej. W szkole dziecko uczy
się współdziałania, zdobywa doświadczenia społeczne, uczy się nowych ról,
doświadcza pozytywnych lub negatywnych emocji. Dowiaduje się też w jaki sposób
jego zachowanie wpływa na innych ludzi. W omawianym programie duży nacisk położono
na nauczenie dzieci radzenia sobie ze swoimi emocjami, akceptowanie uczuć własnych
i cudzych, załatwianie spraw konfliktowych w sposób społecznie akceptowany.
Wobec niepokojącego zjawiska nasilania się zjawisk agresywnych oraz braku poczucia
bezpieczeństwa w społeczeństwie w ogóle oraz natężenia przemocy wśród dzieci i
młodzieży, grono pedagogiczne naszej placówki podjęło się wdrożenia w szerokim
zakresie programu profilaktyki tego ze wszechmiar niepożądanego zjawiska. |
|
Problem przemocy dzieci wobec dzieci w szkołach istniał zawsze. Jest on zjawiskiem złożonym i obejmuje swoim zasięgiem zarówno różne formy agresji, jednorazowe oraz systematyczne akty znęcania się silniejszych uczniów nad słabszymi, jak i zorganizowaną formę przemocy starszych klas nad młodszymi. Wiele szkół boryka się z problemem przemocy rówieśniczej i potrzebuje wsparcia w jego rozwiązaniu. Nieprawdą jest, że problem przemocy i agresji dotyczy tylko szkół z dużych miast lub szkół o dużej liczebności uczniów. |
|
|
|
1. Przemoc fizyczna - bicie, popchnięcia, podcinanie nóg, wymuszanie pieniędzy,
zamykanie, niszczenie własności, kopanie, plucie. Zadajemy sobie często pytanie, co powoduje że nasi uczniowie mają skłonności do znęcania się nad kolegami. Czemu dziecko, które wydaje nam się dobre i uczynne, przyłącza się do krzywdzenia swoich klasowych kolegów? Można spotkać wśród nauczycieli myślenie, że sprawcami przemocy zostają dzieci, które ze swej natury są złe. Taka opinia nie sprzyja naszej pracy wychowawczej. Na to, aby dziecko stało się sprawcą przemocy mają wpływ określone warunki jego rozwoju i sposoby wychowywania go. Warto pamiętać, że nie istnieje jedna konkretna przyczyna. To zwykle zespół różnych czynników decyduje o tym, że niektórzy nasi uczniowie stosują przemoc wobec innych. Zastanawiając się nad przyczynami agresji i przemocy swoich uczniów warto wziąć pod uwagę: dom rodzinny dziecka, szkołę, wpływ grupy rówieśniczej i mediów. |
|
|
|
|
Zapoznanie uczniów z prawami dziecka oraz kształtowanie świadomości współistnienia dziecka w grupie. |
- Uświadomienie uczniom konieczności ustalenia zasad funkcjonowania w grupie
(porównanie z kodeksem ruchu drogowego) - Kształtowanie w dziecku świadomości współistnienia w społeczności szkolnej - Wyznaczanie granic swobodnego działania ucznia |
|
|
Bezpieczne korzystanie ze sprzętów i wyposażenia szkoły. Dbałość o bezpieczeństwo ogólne i unikanie nieumyślnie wyrządzonych krzywd - jako element eliminacji zjawisk agresywnych |
- Zapoznawanie uczniów z zasadami bezpiecznego posługiwania się przyborami i sprzętami
szkolnymi. - Zapoznawanie dziecka z zasadami bezpiecznego poruszania się na terenie budynku szkolnego i otoczenia |
1 .Umiejętne korzystanie z przyborów szkolnych, świadomość ich przeznaczenia stanowi istotny element bezpieczeństwa dziecka w klasie i ochrona go przed nieumyślnym wyrządzeniem krzywdy. 2. Właściwe poruszanie się np. na klatce schodowej, w szatni, na boisku szkolnym. |
|
Kształtowanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka."Jestem silny pomagając słabszym". |
- Rozwijanie postaw szacunku wobec innych uczniów i nauczycieli - Nauka postawy szacunku wobec dorosłych i starszych - Nauka tolerancji wobec ludzi niepełnosprawnych - Kształtowanie postawy opiekuńczej wobec zwierząt |
Zwracanie uwagi na potrzeby, odczucia drugiego człowieka |
|
Ochrona przyrody |
- Kształtowanie postaw wrażliwości na piękno przyrody - Uświadamianie dziecku odpowiedzialności za stan przyrody w otoczeniu |
1. Rozwijanie w dziecku umiejętności dostrzegania i doceniania walorów piękna przyrody 2. Uświadamianie dziecku skutków niszczenia przyrody,korzyści z dbałości o nią |
|
Tolerancja wobec drugiego człowieka | - Uświadamianie uczniom zasad równości społecznej, równości wobec ras i wyznań |
1. Rozwijanie umiejętności i akceptacji drugiego człowieka takimjakim jest 2. Rozwijanie umiejętności dostrzegania wartości mimo różnic w wyglądzie, statusie majątkowym ,społecznym i wyznaniu religijnym 3. Rozwijanie tolerancji wobec innych narodowości |
|
|
|||
|
|
|
|
1 .Cykl warsztatów - Warsztaty integracyjne | |||
Integracja grupy i wzajemne poznanie się dzieci | Ustalenie zasad współpracy. Doskonalenie pracy w grupie |
|
|
2. Cykl warsztatów - Wzmacnianie poczucia własnej wartości: a) Jak postrzegam siebie.Próba dokonania samooceny. b) Ja w środowisku do którego należę: moje miejsce w rodzinie, w gronie kolegów,społeczności szkolnej c) Emocje, ich uświadamianie, sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach |
|||
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości, odrębności,tożsamości - Próby dokonania samooceny - Wzmocnienie poczucia przynależności dodanej grupy - uświadomienie, że atmosfera w grupie zależy od wszystkich jej członków - Ośmielenie do swobodnego wypowiadania się na forum klasy - Uświadomienie i okazywanie emocji,jakie przeżywamy na codzień - Pokazanie dróg wyjścia z niektórych trudnych sytuacji - Kształcenie umiejętności odmawiania |
|||
3. Cykl warsztatów - Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym u dzieci: | |||
a) Bądź bardziej cierpliwy |
- Uświadamianie sobie sytuacji, w których najczęściej okazujemy zniecierpliwienie - Nauka uważnego słuchania |
|
|
b) Współdziałaj, a nierywalizuj | - Redukcja rywalizacji,budowa empatii, nauka współdziałania w grupie |
|
|
c) Dlaczego zachowujemy się agresywnie |
- Ukazanie dzieciom wpływu złości na organizm człowieka - Konsekwencje zdrowotne gniewu - Rozpoznawanie negatywnych reakcji organizmu na stres |
|
|
d) Jak redukować zachowania agresywne |
- Rozpoznawanie negatywnych emocji takich jak: gniew, wściekłość - Rozpoznawanie różnych zachowań, uczenie się zachowań alternatywnych wobec agresji |
|
|
e) Jak opanować gniew. |
- Redukcja negatywnych emocji takich jak: gniew, złość, wrogość - agresywne wyrażanie gniewu |
|
|
f) Uwierz w siebie |
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości - Wzbudzenie pozytywnego myślenia o sobie |
|
|
g) Nie daj się stresowi |
- Rozpoznawanie emocji przeżywanych w sytuacjach trudnych - Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemami |
|
|
4. Warsztat "Zatrzymać przemoc" | |||
- Uświadomienie dzieciom czym jest przemoc i jakie są jej rodzaje - Obniżenie poziomu lęku w klasie |
|
|||
Świetlica z uwagi na swój szczególny charakter, zgrupowanie dzieci z różnych klas,
w różnym wieku oraz częstokroć wielogodzinny pobyt w niej uczniów, ma szczególnie
istotne zadanie do spełnienia. Pracujący w niej nauczyciele pełnią złożoną rolę
opiekunów i wychowawców. Pedagodzy ci mają wypracowane zasady postępowania w
sytuacjach konfliktowych, w których pojawia się element agresji oraz szeroko
rozbudowany zakres działań prewencyjnych.
|
|
|||
Zadanie nauczyciela bibliotekarza polega na terapii dziecka poprzez kontakt z
książką oraz poprzez analizę jej treści. Obcowanie dziecka z literaturą ma
wpływ na jego wszechstronny rozwój, a w opisywanej sytuacji ma szczególne
znaczenie w następujących dziedzinach:
Terapia biblioteczna stanowi swoistą metodę "treningu psychicznego", gdzie poprzez oddziaływanie na dziecięcą wyobraźnię, stosując odpowiednio dobrane treści, nauczyciel bibliotekarz pomaga uczniom uzyskać stan odprężenia, likwidować trudne do przezwyciężenia przez dziecko lęki, podnieść swoją samoocenę, nauczyć się empatii, zniwelować poczucie osamotnienia i wiele innych zjawisk psychologicznych będących podłożem zachować agresywnych.
Nauczyciel dąży do uzyskania wyżej opisanych efektów stosują następujące
techniki pracy:
Wśród utworów literackich w tzw. bajkoterapii na uwagę zasługują:
|
|
|||
Zajęcia z języka angielskiego nie ograniczają się jedynie do zdobywania przez uczniów podstawowych umiejętności językowych, tj. umiejętności pisania, czytania, mówienia i słuchania, lecz poprzez dobór odpowiednich podręczników oraz tematyki również i te lekcje mają po części charakter terapeutyczno-profilaktyczny.
1. Dobór podręczników.
2. "Inny oznacza ciekawy".
3. "Tolerancja" |
|
Podstawą dbałości o własne bezpieczeństwo jest koncentracja uwagi dziecka na własnym organizmie. Stąd też w opracowanym programie profilaktycznym znajduje się problematyka z zakresu elementarnej wiedzy o człowieku i higienie osobistej. Dzieci zdobywają wiedzę na temat zdrowia. Wiedza ta będzie kształtowała w późniejszym okresie styl życia człowieka dorosłego. W czasie zajęć dzieci mają możliwość budowania własnych postaw i systemów wartości wobec zachowań prozdrowotnych lub anty-zdrowotnych ( uzależnienia ). |
|
|
|
|
higieniczno -kulturalne |
Wyrabianie umiejętności i przyzwyczajanie do systematycznego dbania o swoją czystość osobistą: mycie rąk, dbanie o higienę całego ciała , estetyczny wygląd włosów, posługiwanie się chustką do nosa, dbanie o schludny wygląd ubrania, rozumienie konieczności dbania o higienę jamy ustnej. Utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się przy jedzeniu i wpajanie zasad racjonalnego odżywiania się: mycie owoców, warzyw przed spożyciem, przyzwyczajanie do spożywania urozmaiconych potraw i surówek, właściwe posługiwanie się sztućcami, korzystanie z serwetek, rozróżnianie wody zdatnej i niezdatnej do picia.Wdrażanie do higienicznego trybu życia: wietrzenie pomieszczeń, przyzwyczajanie do częstego przebywania na powietrzu, odpowiedni ubiór do panującej pogody i pory roku, wyrabianie nawyku zamiłowania do wycieczek i sportu, Rozumienie potrzeby powstrzymywania się od jedzenia produktów szkodliwych dla zdrowia dziecka (coca-cola, kawa), przestrzeganie zakazu próbowania produktów lub potraw niewiadomego pochodzenia. | Literatura, piosenki, założenie kącika czystości, rozmowa z dziećmi, spotkania ze stomatologiem, wizyta w kuchni, przygotowywanie kanapek i surówek, konkursy, spotkania z pielęgniarką szkolną, rozmowa z rodzicami, udział w akcji "Zdrowy ząbek". |
czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza |
Uświadamianie dzieciom potrzeby zdrowotnych poczynań kontrolnych i profilaktycznych: systematyczna kontrola zębów, postawy, szczepienia ochronne. Zachęcanie do hartowania się: mycie zimną wodą, przyzwyczajanie się do zachowywania się w sposób zapobiegający infekcjom, np.: zasłanianie ust przy kaszlu, kichaniu, przyzwyczajanie dzieci do zgłaszania dolegliwości odczuwanych przez nie lub zauważonych u innych, wdrażanie do właściwego zachowania podczas badań i opanowanie lęku przed koniecznymi zabiegami. | Udział w międzyszkolnym konkursie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, akcja zdrowy ząbek, warsztat pedagogiczny " Porozmawiajmy o zdrowiu", wizyta w gabinecie lekarskim, w Przychodni Lekarskiej, badania przesiewowe u 6-latków i 10-latków |
sprawności ruchowej |
Zachęcanie dzieci i tworzenie okazji do samodzielnych zabaw ruchowych indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem Organizowanie zabaw i zajęć z całą grupą lub w małych zespołach z prowadzeniem następujących ćwiczeń: gimnastyczno-kształtujących, orientacyjno-porządkowych, kształcące zmysł równowagi, czworakowanie, biegi, ćwiczenie z elementami rzutu, toczenia i podnoszenia. Organizowanie zabaw i ćwiczeń na śniegu i lodzie z elementami sportów zimowych. przyborów, przyrządów oraz warunków terenowych.Prowadzenie zabaw i ćwiczeń w wodzie z elementami nauki pływania. Wdrażanie do odpowiedniego spędzania czasu wolnego (zabezpieczenie w późniejszym wieku szukania używek),Kształtowanie czynnej postawy wobec własnego zdrowia. | Uczestnictwo w gimnastyce korekcyjnej, udział w szkolnych konkursach sportowych, festynach dzielnicowych oraz imprezach miejskich, wyścigi, rzuty śnieżkami, zjazd na sankach, nartach itp. Szkolne rozgrywki "Dwa ognie", wyjazdy na basen, zawody sportowe z okazji Dnia Dziecka, organizowanie turniejów klasowych, udział w Mikołajkowych zawodach sportowych klas I. |
zmysły i higienę układu nerwowego |
Uczenie się właściwego reagowania na przejawy emocji innych ludzi( na zasadzie tolerancji i akceptacji ), nabywanie umiejętności hamowania własnych reakcji agresywnych ( panowanie nad własnymi emocjami i reakcjami podczas konfliktów), próby negocjowania w sytuacjach trudnych, wyrażanie własnych stanów emocjonalnych w różnych formach werbalnych i niewerbalnych, rozumienie potrzeby unikania zbyt dużej ilości bodźców mających wpływ na stan zdrowia, kształtowanie postawy prozdrowotnej. | Walka z hałasem pogadanka , rozmowa z wychowawcą, spotkanie z pielęgniarką, warsztaty z pedagogiem szkolnym, rozmowy z rodzicami, literatura, piosenki. |
|
Dzieci, u których stwierdza się zaburzenia funkcji poznawczych i które nie mogą sprostać
wymaganiom programowym obowiązującym w danej klasie oraz mają większe trudności w
przyswajaniu treści nauczania, określa się mianem " dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych ". Oznacza to, iż w przypadku tych dzieci należy stosować odmienne formy i
metody w pracy dydaktyczno - wychowawczej. Dzieci te potrzebują specjalnie
opracowanych programów nauczania, dostosowanych do ich możliwości, oraz dodatkowej
pomocy terapeutycznej. |
|
|
|
|
Sporządzenie wykazu uczniów zakwalifikowanych do zajęć terapeutycznych i wyrównawczych | Eliminowanie trudności dydaktycznych | Prowadzenie różnorodnych ćwiczeń terapeutycznych usprawniających analizatory | |
Analiza postępów w nauce uczniów będących pod opieką pedagoga | Wyrabianie w uczniach odpowiedniej motywacji do nauki | Praca indywidualna z uczniem słabym | |
Wczesne rozpoznawanie uczniów mających trudności w nauce | Przesiewowe badanie dojrzałości szkolnej w klasach "0" | Współpraca z wychowawcami oraz z psychologiem i pedagogiem z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną nr 1 | |
Badanie logopedyczne w oddziałach "0" | Wczesne wykrycie i eliminowanie wad wymowy u dzieci | Współpraca z logopedą | |
Kierowanie uczniów na badania do Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej | Zalecenia Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej dla nauczycieli prowadzących zajęcia z terapii pedagogicznej oraz zajęcia wyrównawcze | Wspólne tworzenie indywidualnych programów dla potrzeb dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi |
|
|
|
|
I.Pomoc dzieciom wodrabianiu lekcji,ćwiczenia utrwalające materiał lekcyjny Praca indywidualna | Wyrównanie zaległości, utrwalenie wiadomości zdobytych, dobre(lepsze) wyniki w nauce | Poszerzenie zakresu wiedzy | |
II. Organizowanie zabaw edukacyjnych | Aktywizowanie dzieci, uwalnianie potencjału dziecka, stawianie zadania przed dzieckiem | Współdziałanie w grupie | Czynna |
III. Organizowanie zabaw edukacyjnych | Możliwość "przeżycia" nowych sytuacji, lepsze radzenie sobie z zaistniałymi problemami, sytuacjami. Nauka postępowania. Możliwość doświadczenia | Uczenie rozwiązywania konfliktów np. przez mediację | Udział dzieci(czynna) |
IV. Pogadanki"Żywe słowo" nawybrane tematy | Nauka rozumnego myślenia, postrzegania świata, sytuacji, wyciąganie właściwych wniosków, poznawanie nowych słów, nauka komunikacji, wypowiadania się, zdobywanie mądrości życiowej | Dziecko potrafi rozróżnić dobro od zła | Rozmowa otwarta, każdy ma prawo wypowiedzenia swojego zdania |
V. Organizowanie teatrzyków, inscenizacji, pantomim, dramatów | Wyzwalanie aktywności dzieci,pokonywanie nieśmiałości, własnych słabości, utożsamianie się z różnorodnymi postaciami(bohaterami) | Integracja poprzez współpracę w grupie, zachęta do uczestniczenia w następnych inscenizacjach, nauka tekstu, wzbogacenie słownictwa | Udział dzieci(analiza) |
VI. Oglądanie filmów i programów przekazujących wzorce postępowania, wartości ponadczasowe | Nauka współżycia w grupie, postępowanie, gromadzenie wiedzy o życiu | Wzmacnianie poczucia własnej wartości | Poglądowa |
VII. Zajęcia plastyczne, terapia poprzez rysunek. Udział w konkursach plastycznych | Wyrażanie swoich emocji, przeżyć, rozluźnianie nastroju. Osiąganie stawianych celów, podwyższenie swojej wartości poprzez udział w konkursach, rozwój twórczości talentu | Nazywanie emocji sztuką, radzenie sobie z emocjami niewygodnymi | Czynna |