Powrót

Zestawienie wybranych wyników badań dotyczących twórczości plastycznej dzieci sześcioletnich przeprowadzonych przez autorów wymienionych poniżej
 
Lp
Okres - studium
Faza
Czas trwania(wiek)
Cechy charakterystyczne
Indeks
1.
Okres rysunku schematycznego Brak danych 6,0 - 8,01 - uproszczone kształty postaci
- brak proporcji
- nieumiejętność wyrażania przestrzeni
a
2.
Okres schematyczny Schematy uproszczone 5,0 - 7,0 - przekształcanie afektywne
- symboliczne ujmowanie formy
b
3.
Sztuka przemijająca (drugi okres dzieciństwa) Brak danych 4,0 - 10,0 - uproszczenie formalne
- operowanie symbolami typowymi dla dzieci
- wyrażanie przeżyć, wiedzy i stosunku do świata
c
4.
Okres swobodnej wypowiedzi Brak danych 3,0 - 7,0 - wyrażanie uczuć, pragnień, zainteresowań, wiedzy o świecie
- tematyka związana głównie z postacią ludzką(matka) i zwierzęcą
d
5.
Brak danych Faza przedschematyczna (ekspresja swobodna) 4,0 - 7,0 - odkrycie zależności między przedmiotem a rysunkiem
- zmiana znaczeń form symbolicznych
- zarysowanie płaszczyzny w sposób nieuporządkowany
- zjawienie się postaci ludzkiej
- rysunki konturowe i płaszczyznowe pozbawione proporcji złożone z kół i linii oraz plam
e
6.
Stadium opisowego symbolizmu Schemat symboliczny 5,0 - 6,0 - próba uchwycenia cech twarzy, tułowia, kończyn
- dopracowanie się schematu postaci ludzi i zwierząt
f
a) Wg. G.Kerschensteinera (Niemcy - 1905)
b) Wg. S.Szumana (Polska - 1927 )
c) Wg. M.Debesse'a (Francja - 1952 )
d) Wg. J.F.Boutonier (Francja -1953 )
e) Wg. V.Lowenfelda i W.Lamberta Brittaina (USA - 1961)
f) Wg. C.Burta (Anglia - 1947 )

Powrót